21. Yi Jin Jing

Tehnica transformării tendoanelor

În continuare prezentăm parţial acest exerciţiu cu precizarea că exerciţiile qigong nu se învaţă din cărţi, reviste sau de pe internet, ci de la o persoană avizată, în timpul cursurilor de iniţiere ale Maestrului Lin Kai Ting sau la microcursurile trainerilor acreditaţi ai Şcolii Qilingong, Federaţia Naţională de Qigong din România.

Mai bine să vezi  o dată, decât să citeşti de zece ori.

Prezentarea este doar cu scopul de aducere aminte. Trebuie înţeles că poziţia, respiraţia şi activitatea mentală pot fi învăţate din cărţi, dar traseul energetic poate fi transmis doar faţă în faţă. Iar pentru a înţelege scopul şi a culege beneficiile este nevoie de o practică constantă, răbdătoare, zi de zi.

Yi Jin Jing este un set de exerciţii deosebit de subtile, ceea ce vedem şi putem exprima în cuvinte este doar vârful aisbergului. Fiecare element este extrem de important, chiar dacă nu-l putem vedea, de exemplu să ţinem limba lipită de cerul gurii.

Efecte generale:

– transformarea organismului, în exterior şi în interior

– efect asupra tendoanelor şi oaselor

– deblocarea tuturor meridianelor corpului

– creşterea energiei interne, a puterii interioare şi a forţei

– efect vindecător asupra întregului corp şi accentuarea calităţilor acestuia

Secţiunea 1

Secţiunea 2

Secţiunea 3

Secţiunea 4

Secţiunea 5

Secţiunea 6

Secţiunea 7

Secţiunea 8

Secţiunea 9

Secţiunea 10

Secţiunea 11

Secţiunea 12

2 comentarii (+add yours?)

  1. mihaella
    Apr 06, 2013 @ 13:11:46

    ce fain…armonie.

    Răspunde

  2. ALINA
    Oct 21, 2014 @ 16:55:42

    T1

    Depărtăm tălpile picioarelor la o lăţime egală cu distanţa dintre umeri. Inspirăm în Xia Dan Tien ridicând lateral braţele, după care sunt aduse pe orizontală înainte, parcă am îmbrăţişa un copac. Prin această îmbrăţişare colectăm energia (qi) mixtă a cerului şi pământului în faţa corpului. Simţim qi-ul ca o coloană luminoasă cu care ne hrănim corpul. Expirăm când palmele sunt în faţa noastră. Palmele sunt dispuse spre interior şi depărtate una de alta la o lăţime depalmă. Privim printre degetele răsfirate spre sol. Respirăm normal. Poziţia poate fi menţinută 3-5 minute.

    Efecte: Întăreşte sistemul nervos.

    Reglează corpul şi-l face să fie ca un tot, unitar.

    T2

    Inspirăm în Xia Dan Tien, tragem braţele înapoi şi aducem palmele deschise la subsuori. Expirăm prin palme şi întindem braţele înainte. În palme parcă am ţine două baloane de energie. Degetele de la picioare apucă uşor pământul.

    Inspirăm în Zhong Dan Tien şi ducem braţele în lateral. Palmele sunt îndreptate spre cer, parcă ar fi niştefrunzede lotus. Expirăm prin palme şi relaxăm coatele. Inspirăm în Xia Dan Tien şi expirăm prin palme. Poziţia poate fi menţinută 3-5 minute.

    Efecte: Reglează sistemul respirator. Acţionează pe meridianul plămânului.

    Deschide toate meridianele.

    T3

    Inspirăm în Xia Dan Tien, aducem palmele deasupra umerilor, parcă am ţine două bile de energie. Expirăm prin palme şi ducem braţele spre cer parcă am ridica o minge uriaşă de energie spre cer. Palmele sunt îndreptate spre cer la o distanţă una de alta la o lăţime de palmă. Capul este dat pe spate. Privim printre degete spre cer, la infinit. Respirăm în Xia Dan Tien şi expirăm prin palme. Degetele de la picioare se ancorează uşor în pământ. Poziţia poate fi menţinută 3-5 minute.

    Efecte: Reglează sistemul circulator şi funcţionarea inimii.

    Vindecă durerile de spate şi reumatismul

    T4

    Din exerciţiul precedent privirea revine de la infinit la degete, capul revine în poziţie normală şi privim drept înainte. Inspirăm, ne răsucim spre stânga, pe răsucire mâna stângă este dusă la spate, în Ming Men, cupalmaspre exterior, iar mâna dreaptă este adusă în dreptul ochilor cupalmaspre interior. Ne-am răsucit spre stânga cât putem fără a îndoi genunchii.

    Expirăm prinpalmăşipalmacu degetele răsfirate descrie orizontal un semicerc spre dreapta. Privirea este aţintită în mijlocul palmei, ne lăsăm conduşi depalmăşi răsucim corpul spre dreapta. Ne-am răsucit spre dreapta cât putem fără a îndoi genunchii. Inspirăm în Ming Men, ducem mâna dreaptă dusă la spate, în Ming Men, cu palma spre exterior, iar mâna stângă este adusă în dreptul ochilor cu palma spre interior. Expirăm prinpalmăşipalmacu degetele răsfirate descrie orizontal un semicerc spre stânga. Privirea e aţintită în mijlocul palmei, ne lăsăm conduşi depalmăşi răsucim corpul spre stânga. Am revenit în poziţia iniţială, cu corpul răsucit spre stânga. Ne rotim alternativ la stânga şi la dreapta de 9 ori.

    Efecte: Reglează funcţionarea stomacului şi splinei, de asemenea funcţionarea ficatului şi vezicii biliare.

    Deschide pieptul. Persoanele care au avut emoţii negative mult timp au dureri în piept, respiră greu şi le vine să vomeze. Deschiderea pieptului se referă la rezolvarea acestei afecţiuni.

    Vindecă reumatismul, durerile de şale şi de picioare.

    T5

    În exerciţiul precedent terminăm răsuciţi spre stânga, cupalmastângă sus şipalmadreaptă la spate. Inspirăm, centrul de greutate se schimbă pe piciorul stâng (pivotăm pe piciorul stâng), ne răsucim spre dreapta, călcâiul piciorului drept este ridicat, ne sprijinim doar în baza degetelor. Aducempalmastângă jos, îndreptată spre pământ, braţul stâng este întins, iarpalmadreaptă o ridicăm, cu faţa spre cer, braţul drept este îndoit la 90 de grade. Ridicăm din genunchi piciorul drept, apoi îl întindem şi ne lăsăm pe el, sprijinindu-ne în călcâi. În momentul în care atingem cu călcâiul solul, toată greutatea fiind pe călcâi, expirăm prinpalmăşi glisăm orizontalpalmadreaptă înainte. Atenţia ne este înpalmadreaptă. Apoi inspirăm, ne tragem înapoi parcă am trage o funie cu ambele mâini, strângem pumnul stâng (parcă am prinde funia), tragem de funie încordând antebraţul drept şi strîngând din încheietură pumnul drept. Centrul de greutate este acum pe axul vertical. Menţinem respiraţia şi ne concentrăm în pumnul stâng. Privirea este aţintită în vârful pumnului drept. Expirăm.

    Inspirăm în Xia Dan Tien şi ne răsucim spre stânga. Pivotăm pe piciorul drept, ne răsucim spre stânga, călcâiul piciorului stâng e ridicat, ne sprijinim doar în baza degetelor. Aducempalmadreaptă jos, îndreptată spre pământ, braţul drept este întins, iarpalmastângă o ridicăm, cu faţa spre cer, braţul stâng este îndoit la 90 de grade. Ridicăm din genunchi piciorul stâng, apoi îl întindem şi ne lăsăm pe el, sprijinindu-ne în călcâi. În momentul în care atingem cu călcâiul solul, toată greutatea fiind pe călcâi, expirăm prinpalmăşi glisăm orizontalpalmastângă înainte. Inspirăm, ne tragem înapoi parcă am trage o funie cu ambele mâini, strângem pumnul drept, încordăm antebraţul drept strîngând din încheietură pumnul drept. Ne sprijinm în mod egal pe ambele picioare. Menţinem respiraţia şi ne concentrăm în pumnul drept. Privirea este aţintită în vârful pumnului stâng. Expirăm.

    Se repetă alternativ de 9 ori la stânga şi la dreapta. Exerciţiul se termină răsuciţi spre stânga, după care expirăm, ne rotim spre înainte, apropiem picioarele şi coborâm braţele.

    Efecte: Întăreşte tendoanele şi oasele.

    Creşte energia internă şi puterea.

    T6

    Depărtăm tălpile picioarelor la o lăţime egală cu distanţa dintre umeri. Inspirăm în Xia Dan Tien şi ridicăm în faţă braţele până la orizontală, palmele sunt cu faţa spre cer. Strângem pumnii. Expirăm şi tragem braţele în jos înapoi, parcă am avea o greutate foarte mare în pumni. Inspirăm şi ridicăm braţele până la subsuori parcă am ridica o greutate mare. Deschidem pumnii şi expirăm prin palme, cu palmele înainte împingem un munte. Împingem până la refuz şi ne lăsăm un pic pe spate parcă ne-am sprijini cu palmele de un perete. Inspirăm şi strîngem pumnii după care repetăm exerciţiul de 7 ori.

    Efecte: Îmbunătăţeşte circulaţia sanguină în general şi cea capilară de la extremităţi.

    Este util pentru varice.

    Elimină energia patogenă Bing Qi.

    Deschide toate meridianele.

    Vindecă sistemul respirator.

    T7

    În exerciţiul precedent, terminăm cu braţele înainte la orizontală. Expirăm şi lăsăm braţele pe lângă corp. Inspirăm, ridicăm mâna dreaptă şi punempalmadupă ceafă pe Yu Chen, iar mâna stângă cu pumnul strâns pe Ming Men. Expirăm prin Yu Zhen şi ne rotim spre exterior, spre stânga, până la refuz, fără a îndoi genunchii. Inspirăm prin Ming Men şi ne rotim spre interior, spre dreapta, până la mijloc, când ochii privesc înainte.

    Expirăm prin Yu Zhen şi continuăm să ne rotim spre dreapta, spre exterior. Din poziţia extremă inspirăm prin Ming Men şi ne rotim invers spre stânga, spre interior. Când ajungem în poziţia de mijloc expirăm prin Yu Zhen şi continuăm să ne rotim spre stânga. Din poziţia extremă inspirăm prin Ming Men şi ne rotim spre dreapta, spre interior pâna la poziţia de mijloc. Acum schimbăm mâinile, aducem mâna dreaptă pe Ming Men cu pumnul strâns, iar mâna stânga cupalmape Yu Zhen.

    Continuăm exerciţiul de 9 ori. Terminăm în poziţia de mijloc cu corpul înainte. Expirăm, lăsăm braţele pe lângă corp şi aducem tălpile picioarelor unul lângă celălalt.

    Efecte: Reglează funcţionarea muşchilor.

    Îmbunătăţeşte activitatea creierului.

    Limpezeşte mintea şi îmbunătăţeşte memoria.

    T8

    Îndreptăm vârful piciorului drept spre exterior, în diagonală spre dreapta. Depărtăm tălpile picioarelor la o lăţime mai mare decât distanţa dintre umeri (poziţie Mabu medie, nici prea înaltă, nici prea joasă). Vârful picioruli stâng este şi el îndreptat spre exterior, în diagonală spre stânga. Inspirăm în Xia Dan Tien şi ridicăm lateral braţele până la orizontală, după care le îndoim în faţă. Expirăm şi îndoim genunchii. Braţele se întind până ce mâinile ajung deasupra genunchilor. Fiecare mână parcă ar ţine un borcan, degetele sunt răsfirate, degetul mare ţinteşte genunchiul. Spatele este drept, ochii privesc înainte. Degetele de la picioare se agaţă uşor de pământ. Respiraţia este normală, ne concentrăm pe Xia Dan Tien. Activitatea mentală este că suntem stabili şi de neclintit ca un munte. Poziţia poate fi menţinută 3-5 minute sau chiar mai mult.

    Efecte: Întăreşte puterea din partea de jos a corpului, picioarele şi talia.

    Întăreşte abdomenul, organele din interior şi rinichii.

    T9

    Depărtăm tălpile picioarelor la o lăţime egală cu distanţa dintre umeri. Inspirăm în Xia Dan Tien şi ridicăm în faţă braţele până la orizontală, palmele sunt cu faţa spre cer. Expirăm, strângem pumnii şi tragem braţele înapoi la subsuori cu antebreaţele în poziţie orizontală.

    Inspirăm, ridicăm pumnul drept la subsuoară şi ne rotim spre stânga fără a îndoi genunchii. Ne rotim până la refuz, desfacem pumnul, expirăm prinpalmă şi întindempalmaînainte, cu degetele îndreptate în sus, până departe la orizont. Activitatea mentală este că Dragonul îşi întinde laba. Inspirăm şi aducempalma cu degetele îndreptate în jos pe după cap. Când trecem pe după ceafă ne concentrăm pe Yu Zhen, iarpalmaeste perpendiculară pe gât cu faţa îndreptată în jos. Cândpalmaeste deasupra umărului drept începem să expirăm, strângem pumnul şi aducem braţul în poziţia iniţială.

    Repetăm exerciţiul alternativ pentru pumnul stâng şi drept de 9 ori. În final expirăm, lăsăm braţele pe lângă corp şi aducem tălpile picioarelor unul lângă celălalt.

    Efecte: Este util pentru afecţiunile pieptului, stomacului şi ficatului.

    Măreşte energia internă.

    T10

    Tălpile picioarelor sunt lipite. Inspirăm, mă rotesc spre dreapta, ridicăm braţele cu palmele spre interior, le urmărim cu privirea, ducem piciorul stâng înapoi. Continuăm să inspirăm, coborâm braţele cu palmele îndreptate spre pământ, ne rotim spre stânga. Atingem poziţia cea mai joasă a palmelor, când suntem în poziţie mabu, privirea este aţintită asupra palmelor, am terminat inspiraţia. Continuăm să ne rotim spre stânga, ridicăm braţele, iar când antebraţele ajung la orizontală începem să expirăm prin palme şi să împingem cu palmele înainte.

    Centrul de greutate este acum pe piciorul stâng, iar piciorul drept este în spate şi uşor flectat. Ochii sunt larg deschişi, degetele arcuite şi răsfirate ca ghearele tigrului. Degetul mare şi arătătorul formează “gura tigrului”. Activitatea mentală este că suntem un tigru ieşit din pădure. Stăm câteva clipe în această poziţie. Inspirăm, aducem tălpile picioarelor unul lângă celălalt, braţele sunt orizontale, paralele cu palmele îndreptate în jos. Expirăm şi lăsăm braţele pe lângă corp.

    Repetăm exerciţiul de 9 ori, alternativ spre stânga şi spre dreapta.

    Efecte: Întăreşte oasele şi curăţă măduva osoasă.

    T11

    Depărtăm tălpile picioarelor la o lăţime egală cu distanţa dintre umeri. Inspirăm în Xia Dan Tien ridicând lateral braţele, întrepătrundem degetele şi punem palmele pe după ceafă.

    Expirăm şi inspirăm cu palmele prinse pe după ceafă. Expirăm şi ne înclinăm cu spatele drept, cât mai jos cu putinţă, însă fără a forţa. Ne concentrăm pe tălpile picioarelor. Apăsăm cu palmele ceafa şi rămânem câteva clipe în această poziţie. Inspirăm în Yu Zhen şi revenim în poziţia verticală iniţială.

    Repetăm exerciţiul de 3 ori. În final expirăm şi lăsăm braţele pe lângă corp.

    Efecte: Vindecă durerile de spate şi de mijloc.

    Îmbunătăţeşte circulaţia sanguină şi funcţionarea creierului.

    Vindecă durerile de cap şi ameţelile.

    T12

    Pornim de la exerciţiul precedent cu picioarele depărtate şi braţele pe lângă corp.

    Inspirăm în Xia Dan Tien, ridicăm lateral braţele cu palmele în faţă până ajung în poziţie orizontală, continuăm să le ridicăm cu palmele spre interior şi urmărim palmele cu privirea, îndoim braţele şi aducem palmele cu faţa în jos în dreptul pieptului. Expirăm şi ne aplecăm menţinând palmele cu faţa în jos până atingem cu ele pământul. Stăm câteva clipe în această poziţie şi ne concentrăm pe punctele YongQuan din tălpile picioarelor. Privirea este aţintită spre sol. Inspirăm, ne ridicăm capul apăsând pe ceafă şi ne concentrăm pe Bai Hui. Stăm câteva clipe în această poziţie. Ne ridicăm, expirăm cu concentrarea pe Xia Dan Tien şi ridicăm lateral braţele până ajung în poziţie orizontală.

    Inspirăm în Xia Dan Tien, ridicăm braţele cu palmele spre interior şi urmărim palmele cu privirea, îndoim braţele şi aducem palmele cu faţa în jos în dreptul pieptului.

    Repetăm exerciţiul de 9 ori. În final expirândând ajungem cu braţele în poziţie orizontală. Inspirăm ridicându-le în continuare cu palmele spre interior şi urmărim palmele cu privirea. Continuăm să inspirăm, îndoim braţele, întrepătrundem palmele cu degetele mari încrucişate şi cultivăm în Xia Dan Tien. Femeile cultivă cupalmastângă peste cea dreaptă, bărbaţii invers.

    Efecte: Util pentru întinderea tendoanelor (stretching), pentru oase şi coloana vertebrală.

    Întăreşte rinichii.

    Determină armonia qi-ului în corp.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: