04. 3 condiţii de bază

Cele trei condiţii de bază pentru a practica qigong pot fi  sintetizate în trei cuvinte ce caracterizează starea qigong: relaxat, calm, natural.

Acest text merită citit atât la iniţierea în practică, cât şi recitit după un an, doi, sau mai mulţi şi vom fi uimiţi de modul diferit în care îl vom înţelege. Cu cât înaintăm în practică, anumite puncte cheie din teorie merită reluate şi reevaluate.

Relaxat

Semnificaţia noţiunii de a fi relaxat comportă trei aspecte:

-cortexul cerebral tensionat; gândurile şi stările noastre de spirit au nevoie de relaxare.

-articulaţiile corpului; în special talia, ceafa şi umerii au nevoie de relaxare; corpul nostru trebuie să fie curat şi liniştit;

-organele interne; şi ele au nevoie de relaxare.

A fi relaxat înseamnă starea de a nu fi încordat, dar această stare nu trebuie considerată drept a fi fără viaţă (vlagă), lipsit de energie.

Senzaţia de relaxare nu trebuie urmarită în mod conştient, subiectiv, ea va apărea mai curând în virtutea meditaţiei de relaxare.

Pentru ca gândurile, stările sufleteşti şi spiritul să fie relaxate, trebuie să ne cultivăm virtutea. Cultivându-ne virtutea, gândurile vor fi mai uşoare, mai puţin împovărate şi va fi mai uşor să intrăm în starea de relaxare.

Pentru ca toate încheieturile şi toţi muşchii să se poată relaxa, este bine să ne eliberăm de îmbrăcămintea prea strâmtă şi să nu ne angajăm în activităţi sau exerciţii fizice prea solicitante imediat înainte de a începe practica de Qigong.

Pentru ca organele interne să fie relaxate, trebuie să fim atenţi la regimul alimentar. Nu trebuie să mâncăm sau să bem prea mult la o singură masă şi este bine să nu fumăm. Când cineva fumează, nicotina şi alte substanţe îi solicită în mod constant plamânii. Când cineva bea prea mult, intră într-o stare de amorţeală. Când cineva mănâncă prea mult sau mănâncă adesea mâncare nesănătoasă, stomacul şi intestinele se află într-o permanentă mişcare şi, prin urmare, nu se pot relaxa.

Ce putem face, pentru a permite organelor interne să se relaxeze? Depinde de noi înşine, să învăţăm din propria noastră experienţă. Să mâncăm mai puţin – iată cheia acestei probleme. Desigur, acest lucru nu înseamnă că trebuie să mâncaţi foarte puţin. Odată ce aţi atins un anumit nivel, veţi mânca mai puţin în mod natural, cu de la sine putere. Unii vechi maeştri spun: cei care practică doar artele marţiale vor mânca foarte mult şi vor dormi mult, dar cei care practică Qigong-ul intern vor mânca şi vor dormi mai puţin. Veţi inţelege cheia acestui fenomen prin prisma propriei experienţe, în mod natural, atunci când veţi practica noaptea.

Calm

Semnificaţia noţiunii de a fi calm comportă, de asemenea, trei aspecte:

-mediul ambiant trebuie să fie relativ calm, liniştit;

-corpul trebuie să fie curat şi liniştit;

-gândurile în practica Qigong, trebuie să fie liniştite, senine;

Practica Qigong trebuie să beneficieze de un mediu de desfaşurare suficient de liniştit; şi, în plus, trebuie să ştiţi să vă alegeţi locul de practică. De exemplu, dacă practicaţi acasă, cel mai bine este să vă aflaţi singur în cameră sau să aşteptaţi până când ceilalţi au adormit şi abia apoi să practicaţi Qigong. (Acest lucru se referă la situaţia în care numai un singur membru al familiei practică Qigong).

Corpul trebuie să fie curat şi liniştit. Acest lucru înseamnă să vă debarasaţi de orice “impuritate” a corpului. Aceasta implică eliminarea, pe cât de mult posibil, a bioxidul de carbon din plămâni, eliminarea substanţelor uzate, nefolositoare din stomacul şi intestinele noastre, mergând la baie, cât şi eliminarea rezultatelor metabolice ale oboselii, cum ar fi durerile musculare.

Majoritatea oamenilor nu dau atenţie decât calmului relativ al mediului ambiant şi calmului gândurilor, neglijând liniştea propriului corp. Acesta este pericolul de care trebuie să ne ferim. Dacă din aceste trei stări de linişte lipseşte una singură, oricare ar fi aceasta, atunci persoana respectivă nu poate fi cu adevărat calmă, liniştită…

Şi, în sfârşit, gândurile trebuie să fie liniştite. Mulţi, atunci când încep practica de Qigong, nu reuşesc să intre în această stare de calm şi linişte; aceştia pot folosi tehnica “unui singur gând care reprezintă mai multe gânduri. De exemplu, gândiţi-vă la un eveniment, un scop, un sunet, un tablou, un cuvânt, o frază, un eveniment fericit, iar acest lucru vă va ajuta să vă liniştiţi.

Cei care sunt mai experimentaţi în practica Qigong-ului se pot linişti într-un timp foarte scurt.

Natural

Semnificaţia noţiunii de natural cuprinde patru aspecte:

-mediul natural în care se practică Qigong-ul;

-poziţia fireasca, naturală a corpului;

-respiraţia naturală;

-succesiunea naturală a gândurilor;

Când practicaţi Qigong, nu trebuie să forţaţi nimic. Totul trebuie să fie natural. Trebuie să atingeţi o stare de naturaleţe în care să vă simţiţi contopiţi cu universul.

Ce înseamnă a fi contopit cu Universul? De exemplu, când vremea se răceşte, nu ai nici un fel de probleme, nu ai nevoie de haine mai groase. Dacă ninge în timpul iernii, poţi purta doar o singură haină şi te simţi foarte bine. Dacă vara este foarte cald, nu ai nevoie de ventilator. Pe apă sau pe înălţimi, te simţi în largul tău. Acest lucru înseamnă să te contopeşti cu natura.

Cu toate acestea, nu este uşor să atingi acest nivel. Atunci când practicăm Qigong, suntem concentraţi asupra poziţiei naturale a corpului, asupra respiraţiei naturale şi a succesiunii naturale a gândurilor.

Lipsa de griji, adică relaxarea, calmul şi naturaleţea, sunt cele trei condiţii pentru practicarea Qigong-ului.

Dacă nu va puteţi relaxa, aduceţi în mintea voastra un gând. Gandiţi-vă că întreg corpul vă este relaxat. Partea superioara, mijlocul, partea inferioara a corpului, sunt relaxate; partea din faţă, de la mijloc, spatele, sunt relaxate; relaxaţi-vă toate parţile corpului, pe rând. Mai întâi gândiţi-vă la relaxare, apoi veţi putea fi relaxaţi. Practic, această etapă se poate realiza într-o singura clipă.

În ceea ce priveşte calmul, principalele puncte asupra cărora trebuie să ne concentrăm sunt mediul ambiant liniştit, corpul calm, liniştit, gândurile calme şi cele nouă etape ale starii de calm, de linişte.

Naturaleţea sau firescul se referă la mediul ambiant, la poziţia corpului, la starea sufletească şi la respiraţie.

Dacă puteţi face aceste lucruri, atunci puteţi începe practicarea Qigong-ului de bază sau a Qigong-ului pregătitor. Când spunem Qigong pregătitor, înseamnă că aceasta nu este o practică de Qigong propriu-zisă, în adevăratul sens al cuvăntului. Aceasta înseamnă doar adaptarea, ajustarea qi-ului din Qigong, eliminarea bolii, curăţarea de impurităţi şi toxine. Persoanele bolnave practică de obicei Qigong-ul pregătitor.

Traducere din „Fenomenul Yan Xin Qigong”, pag. 94-97

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: