Brocardul de Aur

de Luca Ana Maria

Secţiunea 1: „Susţine cerul cu ambele mâini pentru a regla triplul încălzitor” Liangshou tuo tian li sanjiao (两手托天理三焦)
Poziţia stând, cu picioarele depărtate la o distanţa egală cu lăţimea umerilor. La această poziţie se ajunge deplasând uşor piciorul stâng în lateral. Mişcarea INSPIR – Se aduc braţele înainte jos, uşor rotunjite în dreptul Xia Dantien, cu palmele îndreptate în sus şi degetele orientate unele spre celelalte. EXPIR – încercăm să simţim cum prindem în braţe o minge mare de qi. INSPIR – ridicăm braţele până în Zhong Dantien, unde întoarcem palmele cu faţa în jos, după care împletim degetele.

EXPIR – împingem braţele cu palmele oblic sus, până ce braţele ajung sus, cu palmele orientate spre cer. În acest moment, privirea care era îndreptată spre înainte, atunci când în raza vizuală intră degetele, le însoţeşte pe acestea, făcând capul să se lase uşor pe spate. O dată braţele ajunse sus (cu degetele împletite), ne imaginăm că mingea noastră uriaşă se lipeşte de cer, fără însă a forţa întinderea braţelor.
INSPIR – capul revine în poziţia iniţială, odată cu privirea, simţind în continuare mingea lipită de cer.
EXPIR – simţim corpul ca pe o coloană care uneşte cerul şi pământul. INSPIR – EXPIR – simţim corpul ca pe o coloană care uneşte cerul şi pământul INSPIR – despletim degetele şi braţele revin prin lateral jos, simţind palmele în continuare. EXPIR – revenim în poziţia de pornire cu mingea de energie în braţe.

Efectele acestui exerciţiu, sunt legate de:

– reglarea funcţionării triplului încălzitor (San Jiao), după cum îi spune şi numele;

– reglarea funcţionării activităţii tuturor organelor interne;

– reglarea funcţionării sistemelor limfatic şi endocrin.

San Jiao este un concept specific al MTC care desemnează un organ funcţional situat sub piele şi muşchi, ce ar putea fi asimilat cu circulaţia limfatică. A fost tradus ca şi Triplul încălzitor, triplul cald, triplul arzător, el fiind implicat în metabolism (arderi). Ca şi majoritatea organelor, San Jiao are un meridian care este reflecţia echilibrului energetic al organului. Triplul încălzitor este format din: – încălzitorul inferior (care cuprinde organele din abdomenul inferior: rinichi, organe genitale, vezica urinară, etc.) – încălzitorul mijlociu (ce cuprinde organele din zona de mijloc a abdomenului: stomac, intestine, ficat, vezică biliară, splină, pancreas etc.) – încălzitorul superior (ce cuprinde organele din zona superioară a corpului, de deasupra diafragmului, plămâni, inimă etc.). Practic, lucrul cu braţele stimulează şi echilibrează 6 meridiane (al inimii, pericardului, plămânilor, intestinului subţire, intestinului gros şi triplului încălzitor), prin ridicarea şi coborârea ritmică a braţelor şi a diafragmei (prin respiraţie, se execută un uşor masaj al organelor interne). Mişcarea de extensie şi compresie a cutiei toracice asigură întârzierea osificării cartilagiilor din zona intercostală care intervine o dată cu vârsta, păstrând, în felul acesta, posibilitatea plămânilor de a-şi exercita funcţia la nivel maxim. Activitatea mentală prin care ne simţim conectaţi în permanenţă la energia cerului şi a pământului aduce după sine o întindere în ax a coloanei vertebrale, şi implicit o realiniere a vertebrelor şi, deci, îndreptarea coloanei.

Primul exerciţiu are efect asupra tuturor organelor interne, ajuta la creşterea capacităţii pulmonare, alungă oboseala, întăreşte muşchii si oasele spatelui, activează circulaţia prin Triplul Incălzitor (Sanjiao) care este responsabil de sintetizarea şi distribuirea energiei în corp. Acest prim exerciţiu pregăteşte muşchii si organele interne pentru formele următoare.
Secţiunea 2: „Trage cu arcul în ambele părţi ca şi cum ai ţinti un vultur” Zuoyou kai gong si she diao (左右开弓似射雕)

Poziţia este mabu, stând cu picioarele depărtate puţin mai mult decât lăţimea umerilor.
Mişcarea INSPIR – se ridică braţele în lateral până la înălţimea umerilor
EXPIR – aducerea braţelor uşor rotunjite înainte, cu încrucişarea antebraţele în zona încheieturii mâinilor, palmele orientate spre corp, având mâna stângă în interior. Încheieturile mâinilor astfel încrucişate, se aşează pe aceeaşi linie cu bărbia. Privirea este orientată printre cele două mâini, ca prin cătarea unei arme. INSPIR – se strânge prin rulare pumnul drept aflat la exterior, iar mâna stângă se duce în extensie (cât mai pe spate, cu degetele orientate în sus). Trunchiul se răsuceşte uşor spre stânga, odată cu desfacerea braţelor. Braţul drept trage de coarda unui arc imaginar, iar braţul stâng cu cantul palmei împinge un munte în lateral, executând un sfert de cerc (90°) până când ajunge în lateral. Privirea urmăreşte degetele mâinii stângi, până când ajunge la aproximativ 45°.
EXPIR – braţul îşi continuă traiectoria până se găseşte întins lateral, dar corpul revine la poziţia iniţială (orientat înainte). În acest moment, umerii se află la aceeaşi înălţime, fiind relaxaţi iar coatele se află pe aceeaşi linie orizontală.
INSPIR – braţele revin pe aceeaşi traiectorie, încrucişându-se, dar de această dată braţul drept este în interior.
EXPIR – pe ultimele grade de mişcare; în momentul în care privirea aflată la 45° prinde în raza sa vârful degetelor, le urmăreşte până când ajunge înainte. Se continuă în acelaşi mod şi către dreapta.

Efectele acestui exerciţiu constau în:

– tonifică meridianele plămânului şi intestinului gros

– îmbunătăţeşte funcţiile respiratorie şi circulatorie;

– ajută la deschiderea pieptului şi întăreşte muşchii pieptului, braţelor şi umerilor;

– tratează şi previne durerile de umeri şi ceafă;

– execuţia în poziţia mabu întăreşte picioarele, qi-ul rinichilor, muşchii spatelui în zona taliei;

– executarea alternativă pe partea stângă şi pe partea dreaptă (în oglindă), dezvoltă alinierea structurală şi coordonarea celor două emisfere cerebrale.

Secţiunea 3: „Ridică un singur braţ pentru a regla splina şi stomacul” Tiaoli piwei xu dan ju (调理脾胃须单举)

Poziţia iniţială – stând, picioarele depărtate la o lăţime egală cu cea a umerilor, iar tălpile paralele.
Mişcarea: INSPIR – se aduc braţele înainte, cu palmele, suprapuse în dreptul zonei Xia Dantien îndreptate în sus. Palma dreaptă se află deasupra palmei stângi, fără să se atingă nici între ele, nici de corp.
EXPIR INSPIR – se ridică palma dreaptă până în dreptul Zhong Dantien, iar stânga coboară uşor, atât cât se poate, moment în care ambele palme se răsucesc cu palma în jos.
EXPIR – din această poziţie, braţul drept se ridică oblic sus, cu palma orientată în sus şi în afară până când ajungem să atingem cu palma cerul, iar braţul stâng execută un arc de cerc către lateral cu mâna în extensie (degetele trase peste cap), vârful degetelor orientate înainte. În acest moment, palma dreaptă simte energia cerului, iar palma stângă se cuplează la energia pământului. Când s-a terminat expiraţia, se rămâne o clipă în această poziţie, acesta este momentul special în care te simţi conectat la cer şi pământ. Coatele sunt lejer flectate iar braţele sunt uşor rotunjite. Degetele şi palmele sunt extinse la maximum, orientate fiind către cer, respectiv pământ.
INSPIR – braţele revin spre poziţia iniţială, palmele se reunesc în dreptul Xia Dantien, dreapta deasupra.
EXPIR – ambele palme deodată, se răsucesc cu faţa în jos, astfel că palma stângă este deasupra. Din această poziţie, exerciţiul se reia pe partea opusă.

Efectele exerciţiului:

– reglarea activităţii meridianului splinei;

– reglează energia stomacului şi a pancreasului îmbunătăţind astfel digestia, tranzitul intestinal şi circulaţia sanguină, prevenind bolile gastro-intestinale

– prin ridicarea şi coborârea alternativă a braţelor se efectuează un uşor masaj al organelor interne, stimulând metabolismul şi prevenind constipaţia prin stimularea mecanică a tractului intestinal;

– activează muşchii braţelor, spatelui, umerilor şi abdominali;

– alternanţa contracţie-relaxare a muşchilor, înlătură tensiunea musculară.
Secţiunea 4: „Priveşte înapoi pentru a trata cele 5 suprasolicitări şi cele 7 vătămări” Wulaoqishang xianghou qiao (五劳七伤向后瞧)
Poziţia iniţială – mabu, stând cu picioarele depărtate la o distanţă mai mare decât lăţimea umerilor, genunchii flectaţi. Mişcarea INSPIR – Se ridică braţele prin lateral. Se duc braţele jos în faţa corpului, aproximativ în zona Xia Dantien, cu palmele extinse orientate în jos, degetele privesc către linia de mijoc a corpului, orientate deci unele către altele.
EXPIR – Ca activitate mentală, încercăm să simţim că palmele noastre „ţin un tigru”.
INSPIR – răsucirea întregului trunchi spre stânga, (privirea, capul conduc mişcarea) maximum posibil, fără a schimba poziţia picioarelor, a braţelor şi a mâinilor (ele ţin în continuare tigrul).
EXPIR – trunchiul revine la poziţia iniţială (este ca o înşurubare şi deşurubare a trunchiului). Idem, pe partea opusă.

Efecte Exerciţiul acţionează asupra:

– muşchilor şi tendoanelor;

– întăreşte muşchii gâtului împiedicând astfel apariţia problemelor vertebrelor cervicale – întăreşte muşchii ochilor

– creşte mobilitatea de mişcare a întregii coloane şi a zonei cervicale, relaxând-o totodată;

– îmbunătăţeşte activitatea organelor interne, în special splina şi stomacul
– stimulează circulaţia sanguină la nivelul capului eliminând oboseală, ameţelile şi alte dereglări funcţionale ale sistemului nervos central

– este în mod special benefic celor care suferă de hipertensiune şi arterioscleroza.
Cele 5 suprasolicitări se refera la suprasolicitarea celor 5 organe interne de către cele 7 vătămări sau emoţii excesive (distructive).

Cele 7 vătămări -Cele 5 organe suprasolicitate corespondente

Groază/Bucurie excesivă -Inimă

Tristeţe -Plămâni

Mânie -Ficat

Lăcomie Obsesie/Anxietate -Splină

Teamă -Rinichi

În alte variante, exerciţiul mai poate fi întâlnit sub denumirea „scutură uşor perna cerului pentru a elimina cele 5 suprasolicitări şi cele 7 vătămări” sau „bufniţa înţeleaptă priveşte înapoi către lună”.

Secţiunea 5: „Balansează capul şi şezutul pentru a elimina focul inimii” Yao tou bai wei qu xinhuo (摇头摆尾去心火)

Poziţia iniţială – poziţia mabu medie Mişcarea INSPIR – se ridică braţele prin lateral
EXPIR – braţele se aduc prin înainte jos, mâinile se sprijină pe coapse, puţin mai sus de genunchi, cu degetul mare şi cel arătător. INSPIR – trunchiul se apleacă înainte răsucindu-se uşor spre stânga, prin ducerea umărului drept către genunchiul stâng. Concomitent capul se răsuceşte în partea opusă (spre dreapta), privind peste umărul drept, până când privirea întâlneşte cotul şi marginea externă a piciorului drept. Acesta este momentul special în care simţi că gâtul, coloana se extinde şi capul se înalţă spre cer (Bai Hui se conectează la cer).
EXPIR – se revine în poziţia iniţială. Idem pe partea opusă.

Efectele acestui exerciţiu privesc eliminarea focului inimii. Este vorba de un exces al activităţii inimii, care poate avea ca şi cauză o alimentaţie necorespunzătoare, respirarea unui aer poluat, sau lipsa somnului. Atunci când inima este hiperactivă (ceea ce o consumă înainte de vreme), căldura excesivă acumulată în inimă duce la insomnie, palpitaţii, ameţeli, iritabilitate, confuzie, mânie, agitaţie, mişcări necontrolate şi delir. Efectul exerciţiului poate fi explicat prin prisma teoriei celor 5 elemente având în vedere corespondenţa între inimă, respectiv elementul foc şi rinichi, respectiv elementul apă. Apa stinge focul. Concentrându- ne pe tălpi, se activează meridianul rinichiului, care ţine sub control focul inimii. Acţiune terapeutică – înlătură ameţeala, durerile de cap, zgomotele în urechi – tratează probleme ale coloanei vertebrale – tratează bolile ochilor. Al cincilea exerciţiu are efect asupra inimii şi îmbunătăţeşte funcţionarea sistemului nervos.

Secţiunea 6: „Trage degetele de la picioare pentru a întări talia şi rinichii” Liangshou pan zu gu shen yao (两手攀足固肾腰)
Poziţia iniţială – stând cu picioarele depărtate la o lăţime egală cu cea a umerilor. Mişcarea
Prima parte: INSPIR – se duc braţele oblic sus înapoi
EXPIR – se aşează palmele pe rinichi, cu policele în lateral iar cele 4 degete spre coloană. INSPIR- trunchiul se extinde (fără a forţa) odată cu capul; simţim cum tragem pe nas un şuvoi de energie proaspătă din înaltul cerului. Aceasta scaldă şi hrăneşte tot corpul.
EXPIR – se revine la poziţia iniţială.
INSPIR – îndoirea trunchiului înainte.
EXPIR – se finalizează îndoirea, mergând cât mai aproape cu pieptul de membrele inferioare şi ţintind cu zona Bai Hui spre sol.
INSPIR – revenirea trunchiului la verticală EXPIR – se finalizează revenirea la verticală a trunchiului. După ce s-a executat această parte a exerciţiului de un număr de ori (3, 5, 7, 9), se trece la cea de-a doua parte a exerciţiului. A doua parte:
INSPIR – se ridică braţele prin lateral sus EXPIR – îndoirea trunchiului înainte odată cu coborârea braţelor, mâinile apucă picioarele şi se trage de acestea, având zona Bai Hui îndreptată spre sol. În acest moment, activitatea mentală constă în concentrarea pe tălpile picioarelor.
INSPIR – se începe ridicarea trunchiului EXPIR – ultima parte a revenirii la verticală. Această parte se execută de acelaşi număr de ori ca şi prima.

Beneficii: Poziţia „podul de fier” întăreşte muşchii lombari şi îmbunătăţeşte funcţionarea rinichilor şi a glandelor suprarenale. Trunchiului în extensie, palmele pe mijloc impulsionează energia rinichilor şi a suprarenalelor, totodată întinderea toracelui anterior stimulează timusul. Îndoirea trunchiului înainte stimulează masajul diafragmatic al rinichilor şi al suprarenalelor şi intensifică circulaţia sângelui în extremităţi.

Acţiune terapeutică:
– întărirea musculaturii lombo-abdominale

– întărirea rinichilor se realizează atât prin masarea lor în timpul exerciţiului cât şi prin activarea meridianului rinichiului atunci când ne concentrăm pe tălpi.

– Tonifică şi întinde coloana vertebrală

– Asigură curgerea fluidului cerebro-spinal

– Elimină durerile de gambe

– Atenuează durerile de stomac

În medicina Tradiţională chineză şi în cultura chineză, yuan qi (元氣), este o formă a qi-ului organismului uman. Este energia înnăscută sau pre-natală, care se distinge de energia achiziţionată, care poate fi îmbogăţită de-a lungul vieţii. Energia înnăscută este depozitată în rinichi. Cei care suferă de hipertensiune sau arterioscleroză nu trebuie să coboare capul prea mult.

Secţiunea 7: “Priveşte cu ochii larg deschişi pentru a clădi forţa şi puterea” Zan quan numu zeng qili (攒拳怒目增气力)

Poziţia iniţială – stând cu picioarele la o distanţă egală cu lăţimea umerilor.
Mişcare: INSPIR – Se ridică braţele înainte cu palmele îndreptate în sus EXPIR – se rulează pumnii strâns şi se aduc în dreptul oaselor bazinului (cu faţa anterioară în sus), având ca activitate mentală că tragem ceva cu forţă. Respiraţia este invers abdominală. INSPIR – braţul drept se întinde înainte, timp în care pumnul se răsuceşte cu faţa ventrală în jos, ajungând pe linia mediană a corpului. EXPIR – În momentul în care pumnul a ajuns în dreptul privirii care este îndreptată spre înainte, încercăm să privim cu ochii larg deschişi, şi cu o privire fermă/dârză în partea anterioară a pumnului, împingând pumnul cât mai în faţă. INSPIR – se trage pumnul până în dreptul bazinului, răsucindu-se din nou cu faţa ventrală în sus. EXPIR – se execută aceeaşi mişcare cu braţul stâng.

Beneficii:

– măreşte forţa şi vigoarea organismului

– creşte energia interna, prin deşteptarea spiritului energiei vitale

– când am trezit spiritul, am întărit fluxul de qi şi am crescut forţa muşchilor, forţa muşchilor întărită cu qi o numim Qi Li

– Pe măsură ce înviorezi spiritul şi creşti Qi Li-ul, qi-ul umple tot corpul, până la piele.

– In celelalte exerciţii, atenţia noastră s-a concentrat asupra qi-ului.

Este important de a efectua acum această secţiune, pentru că eventualul qi stagnat este mobilizat şi este dus la piele. Focalizarea Yi-ului (atenţiei) este cheia succesului. Dacă în gândurile noastre ne imaginăm în mod clar că lovim puternic pe cineva, atunci Yi va duce qi-ul la extremitatea membrelor inferioare şi superioare, făcând ca lovitura să fie puternică.

Acţiune terapeutică:

– vindecă tulburările de vedere

– vindecă durerile articulare

– ameliorează durerile de gât, umeri, spate

– îmbunătăţeşte circulaţia sanguină

Deci, al şaptelea exerciţiu are efect de mărire a Qi-ului intern, stimulează cortexul cerebral şi sistemul neurovegetativ, îmbunătăţeşte circulaţia sângelui, măreşte forţa fizică.

Secţiunea 8: “Ridică-te pe vârfuri şi cazi pe călcâie pentru a alunga toate bolile” Beihou cidian baibing xiao (背后七颠百病消)

Prima parte: Poziţia iniţială: stând cu picioarele depărtate la o distanţă egală cu lăţimea umerilor. INSPIR – ridicare pe vârfuri având ca activitate mentală să atingem cerul cu zona Bai Hui. EXPIR – cădere pe călcâie, relaxând întreg corpul (inclusiv organele interne) cu concentrarea pe tălpi, încercând a simţi cum toate afecţiunile sunt eliminate din corp şi se risipesc. Exerciţiul se execută de 7 ori, după care urmează a doua parte.

A doua parte: Poziţia iniţială: stând cu picioarele depărtate la o distanţă egală cu lăţimea umerilor pe semitalpă. Mişcarea: se efectuează scuturarea întregului corp asemănătoare practicii qigong-ului vibrator pentru o scurtă perioadă.
Efecte: relaxarea organelor interne conduce la o funcţionare corectă a acestora şi dispariţia bolilor.

Acţiune terapeutică – Vindecă: edeme, dorsalgii, lombalgii, balonări, insomnia. Al optulea exerciţiu distribuie energia în tot corpul.
Încheierea constă într-o scurtă cultivare cu palmele suprapuse pe Xia Dantien şi încercând să privim în interiorul nostru.
INDICAŢII GENERALE
 Cele 8 secţiuni de Brocard se pot practica în două moduri: 1. se execută întreg ansamblul practicând fiecare secţiune de 3, 6, 9 ori 2. se practică o anumită secţiune de mai multe ori, în funcţie de afecţiunea pe care dorim să o vindecăm. Indicaţii metodice:  Este indicat sa practicaţi cel puţin o dată pe zi. Cei care doresc să se refacă în urma unei probleme de sănătate pot exersa Brocardul de trei ori pe zi dar nu trebuie sa obosească exersând.  Exerciţiile se execută cu o viteză moderată întrucât mişcarea urmează respiraţia şi nu invers.
Această prezentare se doreşte a fi un instrument de lucru în mâna celor care au deja cunoştinţe asupra celor 8 secţiuni de Brocard. Ea nu poate în nici un caz să înlocuiască predarea şi practicarea la sală a exerciţiilor, sub îndrumarea trainerilor acreditaţi de Maestrul Lin Kai Ting. Condiţia ca efectele acestor exerciţii să apară şi să se menţină pe o perioadă cât mai mare de timp o constituie perseverenţa în practică şi respectarea acurateţei execuţiei.
Vă dorim succes în practică şi sănătate!

2 comentarii (+add yours?)

  1. mihaela
    Aug 18, 2014 @ 06:16:07

    excelent!

    Răspunde

  2. Not Your Sweetie
    Noi 17, 2014 @ 13:34:03

    Excellent blog! I have been doing qigong for almost an year now – together with tai chi. Unlike tai chi, where I need the instructor to guide me through the movements, qigong can be practiced at home and I do my 8 brocades daily, several times a day (I strive for hourly). Thank you for the rich historical and medical information. I can confirm from my practice that the brocades keep my energy up and resolve any kind of aches and pains I occasionally feel.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: