Medicina orientală merge la rădăcina lucrurilor

(de pe site-ul romedic.ro)

de Dr.Mihai Cotul

Medicina traditionala chineza. Ce putem intelege despre ea?
Medicina orientala merge la radacina lucrurilor pentru a le trata. Incearca sa ajunga la esenta ce-a produs disfunctiunea sau boala, sa inteleaga intregul si prin asta incearca sa modifice sursa de alimentare asa incat modulul sa nu se arda. Medicina vestica inlatura piesa stricata, fiind organ sau sistem specifica, trateaza cu preponderenta etajul unde este problema si nu intregul. Ca si cum ar schimba un modul la un computer si apoi il alimenteaza la aceeasi priza.

Chinezii de peste 4000 de ani folosesc natura ca sa invete cum functionam. Limbajul lor medical, nu este unul tehnic tipic occidental ci unul metaforic care face analogii cu fenomenele din natura si univers. La ei sanatatea, vitalitatea si viata lunga este expresia armoniei in care traim cu Natura si Universul. Fiind fiinte energetice ca si Universul din care ne tragem, avem o energie care exista condensata (Materia=corpul fizic) si o energie dispersata, invizibila (pe care noi vesticii o numim energie, ei o vad ca cealalta fata a energiei si o numesc Qi). Pentru chinezi Qi (Chi) inseamna substanta de baza din care s-a nascut totul, pretutindeni, chiar de la inceputurile existentei Universului (este materie palpabila si energie). Noi suntem copia Universului, si chiar daca suntem doar o farima din el ii suntem identici in compozitie, forma si functiuni (Microcosmosul din Macrocosmos). Totul in Univers este Yin sau Yang (asa cum materia e Yin si energia Qi este Yang, asa este zi si noapte, sus si jos, soare si luna,etc). Viata si sanatatea nu sunt altceva decat echilibrul dintre cele doua (Yin si Yang).
Taoismul sustine ca totul provine din cel unic, fara forma, invizibil, armonios= TAO. Din Tao s-au nascut ce-i doi (Yin si Yang). Din cei doi provin cele 3 comori (Esenta, Qi-ul si Shen=Spiritul). Din cei trei a luat nastere tot ceea ce cunoastem si traim.

Chinezii spun ca ne tragem viata si vitalitatea de la Soare, care este Yang, caldura, stralucire, functionalitate. Il completam cu Yin care este materie structurata, organe interne, raceala, sange si lichide. Daca am lua doar caldura de la soare (Yang) ne-am praji. De aceea exita Yin si avem forma pentru ca lichidul de racire sa curga pe cai stabilite si sa ne raceasca suficient cat sa nu ne prajim. Yang se afla in partea de sus a corpului, Yin in partea inferioara. Yang este mai mult inima, Yin este mai mult rinichiul. Daca Yang trimite focul de la inima in jos este ca sa incalzeasca rinichiul ca el sa poata functiona, asa cum si rinichiul trimite si foloseste apa ca sa racoreasca inima (parte din apa o ridica sa functioneze inima bine, o hidrateaza, o raceste, parte din apa o coboara s-o elimine, in asa fel incat sa nu ne umplem de apa).
Poate parea extrem de puerila uneori fiziologia si fiziopatologia medicinii traditionale chineze prin termenii si analogiile folosite. Rolul lor este de-a oferi un limbaj simplu cu exemple cunoscute din viata de zi cu zi, tocmai pentru a ajunge la inima si spiritul (Shen) al celui care le asculta.
Organele interne in medicina chineza sunt vag definite anatomic si nu se suprapun decat partial pe structura morfologica a organului din medicina vestica. De aceea cand vorbesc de rinichi sau splina (ca exemplu) nu se refera la organul propriu zis ci la functia unui sistem cu acelasi nume. Chinezii explorau interiorul corpului doar pe cadavrele de pe campul de lupta, disectiile fiind interzise. Pentru ei organul este o unitate functionala, vazuta integrat intr-un intreg si imposibil de desprins din acesta, iar structura morfologica mai mult o himera fiindca nu se suprapune integral peste functia organului (functia fiind mult mai complexa decat structura care ar trebui s-o genereze, tocmai datorita interconectarii cu interiorul si exteriorul corpului prin canalele energetice invizibile)

Toate organele principale considerate de chinezi a fi: ficatul, inima, splina, plamanii si rinichii (cele 5 organe Zang) au atribuit cate un element al naturii (ficatul=lemn, inima=foc, splina=pamant, plamanii=metal, rinichii=apa) si asa si interelationeaza, exact ca in natura. Ficatul genereaza si stocheaza elemente ca inima sa functioneze (lemnul genereaza foc), inima trimite caldura catre splina ca ea sa functioneze (focul genereaza pamant, ca si Soarele care a facut sa existe Pamantul), Splina separa limpedele de tulbure (a se intelege utilul de ceea ce nu este util corpului) si extrage din hrana macinata de stomac materia necesara pentru sange si prin el nutreste tot corpul, inclusiv plamanul (Pamantul genereaza Metal exact ca in geologie, adica Plamanul prin rolul lui in apararea organismului este asemeni unei sabii); plamanul faca ca rinichii sa functioneze (el distribuie apa si Qi-ul in tot corpul si deschide porii ca sa putem transpira, dar tot prin porii deschisi poate intra frigul si sa ne loveasca plamanii). Plamanul este metal si rinichiul apa, asa cum apa n-ar exita ca substanta vitala daca n-ar avea oligoelemetele metal din compozitie.

Chinezii spun ca un medic bun cunoaste cerul de deasupra (bun astrolog), pamantul si tot ce creste, vietuieste si relationeaza cu el (lumea asa cum o cunoastem si cum o modificam mereu, cu relatiile sociale si trairile noastre) si lumea de dedesubtul nostru (bun geolog). Pamantul are un miez fierbinte (Yang) si o scoarta rece (Yin)

Omul este la mijloc intre Cer (Yang) si Pamant (Yin). De aceea primeste energie din ambele surse si reactioneaza in functie de aceste energii (este sensibil la clima), la miscarile telurice, la ce mananca din ceea ce pamantul ii ofera.

Cam asta este pe scurt fiziologia si filozofia chineza, atat cat sa putem intelege conceptul.
Daca vestul cauta permanent dovezi pentru a crede, chinezii observa si cred. Daca vesticii si-au schimbat permanent conceptele, le-au adaptat si infirmat de mii de ori si tot mai modifica unele legi ale fizicii si infirma altele, in medicina chineza nu s-a schimbat nimic de aproape 4000 de ani.; se ghideaza si acum dupa Lucrarea Imparatului Galben (Huangdi) numita Neijing si scrisa in 220 i.ch.
Stiinta occidentala accepta ca prim empirism poti crea stiinta credibila asa cum multe descoperiri uluitoare au fost facute intamplator, prin simpla observare a fenomenelor (mucegaiul si penicilina lui Fleming, ribozomii lui Palade, ambii premianti Nobel).

Conceptul larg mai adauga la fiecare din cele 5 elemente, la fiecare organ inca cateva complexe de 5 (5 arome, 5 gusturi, 5 anotimpuri, 5 trairi,5 factori climacterici,5 straturi tisulare, 5 orificii,etc). Adica de exemplu la Rinichi ii place sarea (cu moderatie), umiditate (cu moderatie), i se asociaza frica (cand ne speriem ne dor rinichii) si nu-i place frigul ci caldura (fiind un organ Yin ara nevoie de mai mult Yang ca sa fie in echilibru), anotimpul asociat este iarna, culoarea albastra iar stratul tisular asociat este osul si parul de pe cap (un rinichi slab functional, adica un Qi renal scazut determina caderea parului de pe cap, oase si dinti friabili, senzatie de frig in extremitati, genunchi reci si dureri de spate), deschiderea este la nivelul urechii (urechile au aspect reniform, iar tinitusul ca exemplu necesita reglare renala).

La Inima ii place gustul amar, culoarea rosie, elementul foc si anotimpul vara, emotia e fericirea (nu prea multa ca-i strica), orificiul de deschidere este limba (aspectul ei spune cum e inima, inclusiv vorbirea), rolul ei este acela de-a coordona activitatea tuturor celorlalte organe precum si activitatea psiho-emotionala.

La Splina ii place dulcele (nu prea mult ca-i strica si-o incetineste, de aceea in anumite literaturi sistemul functional splina se numeste splina-pancreas), elementul asociat este pamantul, culoarea galbena, tesutul asociat este cel musculo-tendino-ligamentar, deschiderea este gura (sistemul functional splina, pancreas, stomac are in medicina chineza rol in digestie), anotimpul este vara tarzie (chinezii au 5 anotimpuri) si ii apatin grijile. Chinezii spun ca grijile incetinesc splina, ajungem sa nu digeram suficient, apar balonarile, indigestiile, diareea sau constipatie (adesea alternand) si ca urmare nu se mai separa “limpedele” (nutrientii folositori si emotiile pozitive) de “tulbure” ( ceea ce nu ne foloseste atat din hrana cat si in sens metaforic, psiho-emotional) ca urmare pana la urma ajunge si la inima, care intoxicata de “tulburele” care urca (si nu coboara cum ar fi firesc pentru a fi eliminat) ne tulbura mintea (adica SHEN=Spiritul), pe care inima il guverneaza. Activitatea inimii se oglindeste in ochi si de aceea oamenii fericiti sau abatuti se vad dupa stralucirea ochilor (acolo salasluieste Spiritul). Folclorul autohton romanesc spune ca pestele este proaspat daca ochii ii sunt limpezi, nu opaci.

Ficatul are rol in a facilita transportul substantelor de la splina si de-a stoca sangele (Xue). El va descarca sangele in corp in functie de necesitatile acestuia. Este elastic ca un bambus, elementul asociat este lemnul, anotimpul primavara, culoarea verde, este dinamic (este un organ Yin cu mare putere Yang), gustul asociat este cel acru iar emotia este iritabilitatea, furia. Chinezii spun ca sangele stocat de ficat are rol si in a-l raci (fiind un organ foarte activ cu multe procese chimice ce produc supraincalzire).

Plamanul are asociat anotimpul toamna (anotimp uscat in China), elementul asociat este metalul, gustul picant, are rol in aparare, guverneaza pielea si deschiderea porilor, culoarea este alb, orificiul de deschidere este nasul, emotia asociata tristetea (oamenii tristi ofteaza des, functie atribuita plamanului).

Energia, viata, vitalitatea noastra o luam prin 3 surse: MANCARE (tocata de stomac ca un mixer si trimisa la splina care apoi alege ce-i bun, trimite limpedele catre ficat si ce-i rau, tulbure, trimite in jos catre intestine ca sa fie eliminat), AER (prin Plaman) si ESENTA (care o mostenim de la parinti, e materie universala si poate fi aproximata in medicina vestica cu mostenirea genetica).
– Energia din ESENTA ne tine vie Poarta Vitalitatii (Mingmen) si fertilitatea guvernate de rinichi (Esenta se consuma ca o baterie toata viata, nu se poate reincarca si cand e epuizata, ne intoarcem in Universul care ne-a creat); chinezii cred ca barbatii pierd esenta prin ejaculare iar femeile prin nastere si alaptare. Prin Tantra indienii cauta sa obtina placere ejaculand cat mai tardiv. Ejacularea precoce la chinezi inseamna o slabiciune a rinichilor si o scadere a fertilitatii. Femeile trebuie sa nasca la intervale mai mari si sa alapteze mai putin daca vor sa nu-si consume exagerat esenta. Fac analogia cu somonii din Alaska care urca raurile in amonte ca sa-si depuna icrele ca mai apoi la scurt timp sa moara (procesul le-a consumat Esenta=Jing). Longevitatea mai scurta a sportivilor de performanta este cauzata de o consumare prematura a bateriei (Esentei).
– Energia din MANCARE o luam prin tot ceea ce inghitim (solid sau lichid). Suntem ceea ce mancam!
– Energia din AER o luam prin aerul pe care-l respiram. Prin Qi-gong, Tai-chi , practicantii reusesc ca prin tehnicii de respiratie sa deschida meridianele energetice, sa se protejeze si sa-si fortifice (incarce cu energie) intreg organismul. Maestrii in arta respiratiei pot oprii o sulita sa le strabata corpul. In acupunctura cand introduci acul uneori medicul iti cere sa inspiri adanc, sa umplii meridianul ca sa gaseasca punctul mai usor cu acul (Qi are una din surse aerul; plamanul distribuie Qi in tot corpul si este asemeni unui dig care se ridica si umple raurile=meridianele din aval).

Energia (Qi), anume cea care determina functionalitatea si provine din cele 3 surse (Mancare, Aer si Universala=Esenta) apoi circula in 2 mari straturi: unul EXTERIOR, aflat sub piele, la nivelul muschilor si fasciilor care creaza un scut protector, ne tine orificiile inchise (cum ar fi porii, adica scurt circuite ale exteriorului catre interiorul nostru), start exterior care este constituit din meridianele energetice pe care se afla punctele energetice (de acupunctura); unul INFERIOR=profund, care are rolul de-a nutrii toate organele interne ca ele sa poata functiona.

Punctele de acupunctura de pe meridiane sunt intrerupatoare=porti de reglare a meridianelor si a energiei care circula prin ele. Tot prin puncte ne conectam la energia universala, exterioara (venita din Univers ca Yang, adica materie dispersata, caldura) si cea interiora (venita de prin Esenta de la parinti, tot din Univers, dar sub forma de materie solida, de Yin, prin intermediul lichidului seminal si spermei respectiv a lichidului ovulator si ovulului)
Ce poate face acupunctura?. Poate regla ce-i DISFUNCTIONAL, nu poate repara MATERIA distrusa.

Medicul practicant de acupunctura si medicina traditionala chineza incepe calatoria sa impreuna cu pacientul mai intai printr-o discutie (anamneza detaliata). Are grija sa afle trairile, obiceiurile, factorii la care se expune pacientul. Stie ca interiorul se manifesta la exterior si are grija sa observe totul. De cum intra pacientul ii analizeaza atitudinea, expresia fetei, mersul, tonul vocii, aspectul pielii, postura, etc. Apoi ii examineaza limba si pulsul, tocmai fiindca manifestarile interioare corpului produc efecte in suprafata. Apoi cu toate datele adunate, organizate, alocate sistemelor functionale principale, medicul interpreteaza informatiile, localizeaza meridianul (meridianele afectate), sistemul functional aflat in instabilitate si natura dezechilibrului (cele 8 sisteme Bagang). Apoi prin terapie specifica cauta sa regleze energetic acele cai (organe, meridiane care sunt disfunctionale) si sa indice care sunt sursele de la care pacientul se poate alimenta energetic pentru a obtine echilibrul, armonia energetica si functionala.

Un exemplu de terapie traditional chineza arata cam asa:
Frigul a patruns in corp prin porii deschisi si a patruns adanc ajutat de vant (vantul se manifesta prin simptome migratorii, cand aici cand acolo in corp). Frigul patruns adanc a ajuns la rinichi. Ca urmare picioarele, mainile sunt mai reci, urina e limpede si multa cantitativ, doare spatele. Rinichiul tine poarta vitalitatii (Mingmen deschisa). Cand este afectat lipseste vitalitatea. Rinichiul nu raceste inima, acesta se incinge, spiritul isi pierde locatia si bate campii (fuge de ici colo), adica provoaca o avalansa de trairi. Intre fierbintele inimii si recele rinichiului (ambele exagerate) vantul se inteteste si labilitatea emotionala se intensifica. Chinezii aseamana coloana vertebrala cu bambusul. Coloana vertebrala trebuie sa fie rezistenta si elastica si chiar arata similar bambusului ( pare ca are vertebre). Rinichiul bun face osul asemenea bambusului.Este rinichiul afectat atunci e afectata si memoria de scurta durata (trebuie sa faci lista cu ce ai de luat azi sau maine). Cam asa vad chinezii boala. Ca sa trateze exemplul de mai sus trateaza asa: inlatura frigul si vantul alungandu-l prin anume porti deschise dar numai dupa ce intaresc organul care le impinge in meridiane si de acolo prin puncte (porti) si ace afara din corp. Tot prin ace si ierburi incalzesc corpul, aduc Yang, care impinge Yin inapoi in organe (ca ele sa-si pastreze forma si sa ramana lubrifiate= yin e materie solida, fluide, sange, esenta) si altfel incalzeste zonele racite (aici mainile si picioarele). Cand Yin e la locul lui, rinichiul functioneaza, osul devine asemeni bambusului, poarta vitalitatii deschisa si noi plini de viata, raceste focul inimii si spiritul isi reaia locul si linistea si asta se oglindeste in ochi.
Cand spiritul este afectat dezechilibrul este unul vechi, aparut lent si intrat mai adanc in interior. Ceva a cauzat ca scutul de protectie energetic oferit de meridiane sa fie strapuns (ceva provenit din exterior prin aer necurat, mancare improprie sau din interior prin griji, suferinte, emotii negative, etc). Cu cat boala s-a instalat mai lent si pe mai lunga durata e nevoie de mai multe sedinte pentru a obtine echilibrul. De acolo incolo echilibrul trebuie pastrat si omul sa invete sa se fereasca ca macar aceleasi cauze sa nu-l afecteze din nou.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: