Practicarea meditaţiei chinezeşti este benefică pentru creier

(de pe site-ul yi-yuan.net)

Unsprezece ore de practicare a unei tehnici de meditaţie bazate pe medicina tradiţională chineză permit ameliorarea funcţionării creierului, arată un studiu publicat în Statele Unite.

Tehnica numită „gimnastica integrată a corpului şi spiritului” (IBMT – integrative body-mind training) ameliorează conexiunile cerbrale, impulsionând funcţionarea unei zone a creierului care ajută omul să-şi adapteze comportamentul în funcţie de ceea ce doreşte să realizeze, explică autorii studiului apărut în Analele Academiei Americane de Ştiinţe – Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Articolele originale în engleză:

2007-PNAS

2009-PNAS_2

PNAS-2010-Tang-15649-52

PNAS-2012-Early Edition

IBMT a fost adaptat din medicina chineză tradiţională în anii 1990 în China, unde este practicată de mii de persoane, fiind predată în prezent studenţilor de la Universitatea din Oregon (nord-vestul Statelor Unite).

În articolul din 2007 2007-PNAS profesorul Yi-Yuan Tang şi psihologul  Michael Posner au arătat că practicarea meditaţiei înaintea unui test de matematică a determinat un nivel mai scăzut al hormonului cortizol care indică stresul, la practicanţi faţă de un grup de control format din nepracticanţi. De asemenea practicanţii au avut un nivel mai scăzut de anxietate, depresie, furie şi oboseală faţă de grupul de control. S-a observat că meditaţia modifică fluxul sanguin şi activitatea cerebrală, modul în care respiră practicanţii şi chiar conductanţa pielii

În articolul din 2009  2009-PNAS_2 studiul s-a desfăşurat pe 45 de studenţi, 28 de bărbaţi şi 17 femei, dintre care 22 au urmat un antrenament cu tehnica IBMT, iar 23 au reprezentat grupul de control. Cercetătorii au utilizat tehnici de imagistică funcţională cu rezonanţă magnetică (fMRI) şi tomografie computerizată cu emisia unui singur foton  (SPECT) pentru observarea fibrelor care leagă diferite zone ale creierului, înainte şi după o şedinţă de  meditaţie. S-au observat schimbări în conexiunile cerebrale după şase ore de practicare a IBMT, efectele fiind nete după 12 ore de exerciţii, arată cercetătorii. Ei au adăugat că nu s-a observat nicio modificare la grupul de control, care n-a practicat IBMT, dar se relaxa. Schimbările la practicanţi au fost mai evidente într-o zonă cerebrală (flux sanguin crescut) în partea dreaptă numită circumvoluţie cingulară anterioară, răspunzătoare de emoţii şi comportament. De asemenea practicanţii meditaţiei, comparativ cu grupul de control aveau o frecvenţă cardiacă mai scăzută şi a conductanţei pielii, o amplitudine mai mare a abdomenului datorată respiraţiei şi o frecvenţă respiratorie mai scăzută demonstrând o relaxare mai mare a corpului şi stare a minţii mai calmă. Prin imagistică s-a observat o inhibiţie mai bună a nervilor simpatici şi activarea nervilor parasimpatici demonstrând o stare de stres mai scăzută.

Studiul a fost finanţat de Fundaţia Chineză ale Ştiinţelor Naturii şi de  Ministerul Educaţiei şi de Fundaţia americană James S. Bower şi John Templeton.

Studiile din 2010 şi 2012 arată modificări ale materiei albe în circumvoluţia cingulară anterioară, meditaţia putând constitui o metodă de autoîmbunătăţire a capacităţilor creierului şi în reducerea şi prevenirea diferitelor boli mentale.

Datorită acestor studii şi a altor studii asemănătoare lumea medicală începe să accepte ideea că pot apărea modificări plastice ale creierului datorită unui antrenament „pur” mental, adică mintea poate influenţa corpul fizic, în particular creierul.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: