Respiraţia

de Daniel Reid
Respiratia corecta este cel mai important aspect al practicarii exercitiilor Qigong, pentru ca respiratia estecheia controlului energetic, constituind totodata puntea dintre trup si minte.Diferenta principala intre modul de respiratie al majoritatii adultilor si felul in care respira adeptii Qigong consta in folosirea diafragamei si a abdomenului asemenea unor pompe respiratorii. Iata ce se intelege prin respiratie “adanca”: aerul este tras adanc in piept, pana la baza plamanilor, datorita miscarii diafragmei – miscare cauzata de expansiunea abdomenului la inspir si contractia sa in timpul expirului. Inspirul este stadiul yin al respiratiei; el absoarbe aerul in plamani si “trage” energia in jos, spre abdomenul inferior, conducand-o prin meridiane pana in creier si in maduva. Expirul este yang; el elimina aerul din piept si pemite raspandirea energiei spre exterior, catre piele si muschi, marind campul radiant protector wei-Qi in jurul corpului.
Respiratia naturala
Este respiratia incepatorilor. Nu incercati sa controlati in mod activ respiratia; mai degraba marginiti-va saobservati si sa simtiti miscarile ritmice de ridicare si de coborare a abdomenului. Calmul emotional si linistea mentala sunt cerinte indispensabile pentru toate tipurile de respiratie regulata, fiindca emotiile si gandurile au un efect perturbator asupra ritmicitatii respiratiei.
Respiratia normala abdominala
Este tipul principal de respiratie in Qigong si meditatie. Se practica lent, adanc, actionand in mod deliberat diafragma, lasand abdomenul sa expansioneze in inspir si sa se contracteze in expir. Acest gen de respiratie maseaza organele interne si glandele, tonifica muschii abdominali, aduce energia in Campul Inferior al elixirului si promoveaza conversia esentei hormonale originare in energia racoroasa,regeneratoare a Apei.
Respiratia prelungita
Aceasta respiratie comporta inspiruri si expiruri pline, adanci si lungi. In respiratia naturala si cea abdominala, este utilizata numai 70-80% din capacitatea pulmonara, in timp ce respiratia prelungita lucreaza cu toata capacitatea. Acest tip de respiratie mareste cantitatea de oxigen absorbit si cea de bioxid de carbon eliminat, trimite mai multa energie catre piele in expir si introduce o cantitate mai mare de energie in maduva osoasa in timpul inspirului. Este folosita de obicei in pozitiile de meditatie Qigong si maiputin in exercitiile de miscare.
Respiratia prin palme si talpi
In acest mod de respiratie veti simti si vizualiza intrarea si iesirea Qi-ului prin punctele vitale de energie localizate in centrul palmelor si al talpilor. Punctul din palma se numeste “Palatul Muncii”, iar punctul din talpa poarta numele de “Izvorul Clocotitor”. Acestea sunt puncte puternice, si in mod normal nu le trebuie prea mult timp incepatorilor pentru a putea simti Qi-ul curgand prin ele. Senzatiile sunt oarecum asemanatoare celor sugerate de o valva sau o clapeta ce se deschide si se inchide la inceputul inspiruluisi la sfarsitul expirului. Acest tip de respiratie este o cale potrivita pentru a elimina excesul de caldura din organism si a absorbi Qi proaspat din mediu. Poate fi practicat in pozitie stand in picioare sau sezand in liniste, ori in timpul exercitiilor de miscare. Sa folositi preponderent tipul de respiratie abdominala normala.
Linistea
Incercati sa respirati pe cat posibil fara a face nici un zgomot. Pentru aceasta, trebuie sa inhalati si sa expirati lent si usor, concentrand-va asupra respiratiei.
Finetea
Curentul de aer care se deplaseaza inauntru si in afara prin nas si gat trebuie sa fie foarte fin, aidoma unei brize usoare, nu brutal si sacadat, ca un vant pustiitor.
Rar 
Fiecare inspir si expir trebuie practicat rar si deliberat, fara a grabi urmatoarea respiratie. Pentru aceasta,mentalul trebuie sa ramana calm si netulburat. In loc sa priviti ceasul, fiti atenti la respiratia dumneavoastra.
Adanc
Trageti adanc in abdomen fiecare inspir, lasand plamanii sa impinga in jos diafragma. Insa nu trebuie sa umpleti la maximum plamanii pentru ca acest lucru inseamna tensionarea peretelui toracic, a muschilor umerilor si ai gatului. Inhalati pana la 70-80% din capacitatea pulmonara ramanand cat mai relaxat, in timp ce abdomenul expansioneaza, apoi treceti incet si usor catre expir si trageti inauntru abdomenul in timp cediafragma urca.
Lung
Faceti inspirul si expirul cat mai lungi posibile, fara a incorda sau a tensiona pieptul si abdomenul. Pentru aceasta trebuie sa respirati adanc si rar si sa va concentrati asupra respiratiei.
Moale
Cultivati o senzatie de moliciune si usurinta in timpul respiratiei, mentinand muschii relaxati, respiratia rara si mintea calma.
Continuu
Fiecare inspir trebuie sa curga usor catre urmatorul expir, urmat de o alta inhalare, si asa mai departe, farapauze sau retineri ale respiratiei intre cele doua faze. Lasati inspirul si expirul sa se urmeze unul pe celalalt natural si continuu, ca pendulul unui ceas.
Egal
Incercati sa faceti inspirurile si expirurile egale in lungime si durata. Aceasta necesita echilibru emotional si liniste mentala, oferind totodata mintii un subiect asupra caruia sa se concentreze.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: