Hexagramele Capcana şi Strălucirea

Hexagramele Capcana şi Strălucirea din Cartea Transformărilor

             Era o povestioară cu un om care dorea să devină nemuritor şi s-a apucat să mediteze. Ani în şir a stat nemişcat ca un buştean fără niciun rezultat. Oamenii treceau pe lângă el şi îşi băteau joc. Într-o zi un Maestru s-a îndurat de el, s-a aşezat în apropiere şi a început să frece două pietre una de alta. După o oră, omul nostru n-a mai putut îndura şi, curios, l-a întrebat ce face. Acesta i-a răspuns că vrea să le şlefuiască atât de bine până devin o oglindă. Atunci, într-o clipă, omul nostru şi-a înţeles strădania zadarnică şi a cerut învăţătura adevărată.

Partea iniţială în alchimie constă întotdeauna în acceptarea din toată inima, sincer, a faptului că efortul personal nu te conduce nicăieri. Dar efortul respectiv trebuie făcut, acesta este paradoxul. Koan-urile din Zen au acelaşi rol, aduc mintea la oprire. Dar evident că nu este nevoie de metode atât de extreme şi nu întotdeauna eficiente. Simpla practicare a tehnicilor qigong sub o îndrumare atentă este suficientă pentru a ajunge la o sănătate bună, mentală şi fizică. Dacă stabilim această bază în noi vom învăţa treptat această artă a cultivării vieţii. Maestrul nostru nu doreşte numai să ne dea peşti, ci doreşte să ne înveţe să pescuim singuri. De aceea această etapă iniţială este atât de grea şi de importantă. La început nu ştim nici ce peşti să prindem şi Maestrul trebuie să ni-i arate şi în al doilea rând trebuie să ne construim undiţa, nu putem primi una de-a gata de la nimeni. Acestea sunt dificultăţile, dar cu siguranţă aceste obstacole iniţiale merită să fie depăşite cu prisosinţă.

Cei doi peşti pe care trebuie să-i prindem sunt hexagramele din Yi jing, Cartea Transformărilor: hexagrama 29 – Capcana, cursa, pericolul

şi hexagrama 30 – Strălucirea.

Hexagrama 29 Capcana este o dublare a trigramei Kan, Apa care curge neîncetat. Ne este teamă de ceea ce ne aşteaptă în viaţă sau capcana poate consta în pericolul rutinei. Nu ne dăm seama că viaţa însăşi este spre folosul nostru. Adânc în noi avem un nucleu stabil şi sigur, linia continuă din mijloc din Kan, dar în decursul vieţii majoritatea oamenilor uită de el. Acesta este jing, izvorul vieţii din noi. Doar aminteşte-ţi de el şi niciun pericol nu te va urmări. Eliminând teama, ne putem folosi de proprietăţile apei, care este flexibilă şi se adaptează permanent. Apa, cât de molatecă pare, poate îndepărta, în cele din urmă, orice obstacole din calea ei. Aceasta avem de învăţat pentru a îndepărta capcana care ne ţine prizonieri: răbdare, perseverenţă şi anduranţă. Atunci capcana devine un ajutor pentru a ajunge la ţintă. În Cartea Transformărilor se spune că omul nobil se mişcă în viaţă conform învăţăturii şi virtuţii, el foloseşte repetarea pentru a preda practica. Învăţătura constă în a folosi strălucirea soarelui pentru a produce din apă aburul care ne întinereşte, în acest mod prindem aripi. În Yi Jing din MaWangDui hexagrama este numită Xi Kan cu Xi însemnând repetare.

Hexagrama 30 Strălucirea este o dublare a trigramei Li, Focul. Ascunsă în mintea noastră este claritatea şi strălucirea. Pentru a prinde pasărea strălucirii avem nevoie de o capcană. Omul superior care reuşeşte va lumina cele patru zări, adică va înţelege orice de pe faţa pământului.

În Yi Jing din MaWangDui hexagrama este numită Luo – capcană pentru o pasăre. În taoism se spune cu acelaşi înţeles „a dresa maimuţa sau de a înşeua calul sălbatic” al minţii. Dacă cultivi cu răbdare ai şanse de reuşită. În Cartea Transformărilor se spune „să ai grijă de vite îţi aduci noroc”. Taoiştii reprezentau Xia DanTian-ul printr-un ogor care este cultivat cu ajutorul vitelor de către un plugar. La indieni Vaca divină a creat Caleea Lactee cu care s-au hrănit toţi nemuritorii. Observăm că în fiecare cultură se vorbeşte de acelaşi lucru exprimat în diferite moduri.

Cele două hexagrame ne explică tehnicile qigong. După colectarea energiei aceasta este cultivată în Xia DanTian. Până ce nu reuşim să îndepărtăm toate gândurile din minte, pasiunile noastre vor creşte din nou, iar forţa noastră vitală, jing, va fi atrasă mereu de toate tentaţiile vieţii exterioare. Mintea noastră îndreptată cu blândeţe spre Xia DanTian unde se află jing-ul va cultiva treptat în noi o inimă pură. Treptat vom cultiva liniştea interioară şi vidul, linia întreruptă din trigrama Li. Taoiştii comparau acest proces cu încălzirea apei pe foc şi producerea aburilor. Aburul format este qi-ul. Rafinarea sa se face pe Micul Circuit Celest sau Orbita Microcosmică cu ajutorul respiraţiei interne. La început este un efort mental, dar odată cu naşterea embrionului apare respiraţia embrionară sau respiraţia internă naturală, atât pe Micul Circuit Celest, cât şi pe celelalte meridiane, dacă este asigurată suficientă energie internă. De aceea se spune că acest abur întinereşte corpul fizic. Tehnicile qigong elimină treptat dorinţele prin unirea apei cu focul şi permit descoperirea misterelor din spatele lucrurilor şi a naturii noastre adevărate.

Putem aprecia acum că atât Yi Jing, cât şi Dao De Jing nu sunt cărţi de filozofie, cum se consideră astăzi, ci erau, din cele mai vechi timpuri, manuale de alchimie internă. Yi Jing se cheamă Cartea Transformărilor, deoarece se ocupă de transformările alchimice din organismul uman în urma practicării qigong-ului. Combinarea acestor hexagrame permite realizarea diferitelor operaţii alchimice. Elevarea şi rafinarea continuă a energiilor iniţiale conduce la atingerea stadiilor hexagramelor Qian 1– Creativitate şi Kun 2 – Supuşenie care reprezintă dublarea trigramelor pentru Qian Cer şi Kun Pământ. Transformarea Yi se poate înţelege cu uşurinţă din reprezentarea ei pe oasele oraculare de broască ţestoasă rămase din antichitate. În imagine sunt indicate două mâini care toarnă un lichid dintr-un vas în altul, indicând rafinarea elixirului şi trecerea sa dintr-un corp în altul mai pur. Aceasta este explicaţia pentru care „vinul nou nu poate fi păstrat în butoaie vechi”. Transformarea corpului trebuie să urmeze transformările conştiinţei.

Ca o curiozitate menţionăm că hexagrama 63 Ji Ji Împlinire sau Deja a traversat ne arată Apa Kan deasupra Focului Li. În imagine avem omul îngenuncheat lângă trepiedul său alchimic care conţine elixirul care-l hrăneşte cu qi. În partea de jos este râul vieţii şi dincolo de mal este indicat un câmp cu grâne. Este lumea interioară plină de bogăţii.

Despre Xia DanTian taoiştii spun că:

În casa mea eu cultiv numai câmpul meu

Din el cresc mlădiţe care pot trăi zece mii de ani

Strălucirea este ca cea a aurului şi culoarea se schimbă

Sămânţa este precum a boabelor de jad şi fructele sunt peste tot.

Cultivarea se datorează numai pământului din castelul de mijloc

Iar irigarea depinde numai de sursa din Valea Supremă.

Pentru hexagrama 64 Wei Ji – Încă neîmplinire unde Focul este deasupra Apei este imaginea unui copac luxuriant a cărui fructe încă nu pot fi culese. Se spune că mica vulpe va trece apa în curând. Vulpea trebuie să mai crească. Dacă cultivă, reuşita este sigură. Doar că mai sunt necesare eforturi în plus pentru a culege fructele cultivării.

Cartea Transformărilor este o carte de alchimie unde sunt studiate trasformările care se petrec în natură şi în interiorul nostru dacă urmăm tehnicile energetice qigong. Primele opt hexagrame (care sunt trigrame duble) sunt stări spirituale sau energetice de la cele mai elevate cum sunt Qian (prima hexagramă) – Creativitate şi Kun 2 (a doua hexagramă) – Supuşenie (în tradiţia creştină înseamnă un om care devine o culme a purităţii celeste creative şi o prăpastie de smerenie) la primele percepţii energetice cum sunt Kan (hexagrama 29) – Capcana şi (hexagrama 30) Li – Strălucirea. În concepţia creştină lumea este o capcană dacă suntem prinşi în mrejele pasiunilor noastre şi o cale de mântuire dacă realizăm scopul pentru care suntem pe pământ. Strălucirea este mustrarea conştiinţei când cădem în capcană şi un ghid interior când cooperăm pentru atingerea scopului pentru care suntem aici.

Când începem să practicăm qigong-ul suntem în starea mentală a hexagramei 64 Wei Ji – Încă neîmplinire, deoarece nu suntem conştienţi de bogăţiile interioare. Omul obişnuit judecă totul cu o minte prea raţională, rece şi se lasă pradă pasiunilor şi emoţiilor negative care-l devoră ca un foc. Se spune că Focul este deasupra Apei şi aceasta conduce la neîmplinire.  Practicarea qigong ne aduce într-o stare mai favorabilă, deoarece în starea qigong suntem aduşi în starea corespunzătoare hexagramei 63 Ji Ji – Împlinire, când Apa este deasupra Focului. În limbaj obişnuit asta înseamnă că inima devine mai înţeleaptă, iar mintea se umple de compasiune. Atât timp cât mintea şi inima sunt despărţite nu există niciun progres spiritual în viaţa noastră, mai simplu zis nu putem fi împăcaţi cu noi înşine şi cu ceilalţi oameni.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: