Conştientizarea respiraţiei (VI)

4b) Exerciţiul constă în „intuirea aparentului”.

Odată ce ştim că întreaga diversitate de lucruri şi fiinţe din Univers au aceeaşi rădăcină şi au aceeaşi unitate de fiinţă şi comunicare, suntem interesaţi de ce se produc anumite  evenimente. Dacă în exerciţiul precedent accentul era pe unitate, acum accentul este pe diversitate şi aparenţă. Savanţii ştiu că din vidul fizic se poate produce cu diferite probabilităţi, dacă există suficientă energie, o pereche particulă-antiparticulă. Acestea se pot din nou anihila reciproc şi se poate degaja o mare cantitate de energie. La fel cum din perechea particulă-antiparticulă apare energia, tot aşa din întâlnirea dintre dorinţa interioară cu o condiţie externă favorabilă se manifestă un eveniment. Sau dintr-o sămânţă va răsări o plantă doar dacă vitalitatea ei interioară va găsi condiţii favorabile externe cum ar fi un sol fertil, soare şi apă. Sau furia unei persoane nervoase se va manifesta la cel mai mic pretext extern. Orice eveniment care se produce are un caracter cauzal dual: dorinţe interne-condiţii externe.

Probabil una dintre dorinţele noastre majore este de a ne înţelege povestea vieţii, care este un şir de evenimente aparent întâmplătoare, deoarece avem acces doar la jumătate din date, cunoaştem doar condiţiile externe. Ce am simţit şi ce am dorit de obicei am uitat sau nu am fost atenţi. Practica qigong ne dezvoltă conştientizarea acestei părţi interne. De fiecare dată când suntem în starea qigong şi se produce un eveniment avem acces la întreaga informaţie şi putem înţelege de ce s-a produs acesta. Faptul că cineva ne-a zâmbit brusc pe stradă se poate datora bucuriei pe care o avem în suflet şi care radiază în jur sub forma câmpului de qi.

Un pas înainte este de a înţelege că orice obiect sau fiinţă sunt nişte evenimente. La fel ca un eveniment, au o cauză duală, au un început, o perioadă de manifestare şi un sfârşit. De exemplu credem că luna ar exista pe cer chiar dacă nu ne-am uita la ea. Dar e bine să ne gândim la ea ca la un eveniment: văd luna în această seară, în această clipă, pentru că doresc să mă uit pe cer şi pentru că sunt condiţii favorabile, cerul fiind senin şi fără nori. Trebuie să acceptăm că chiar dacă nu ne punem problema existenţei independente a lunii faţă noi, evenimentul simplu de a vedea luna se poate produce doar dacă există dorinţa văzătorului şi vizibilitatea obiectului. Dar savanţii au descoperit ceva mai mult: o particulă nu există în sine, adică proprietăţile ei nu îi sunt intrinseci, ci depind de relaţia observator-particulă. De exemplu, în lumea cuantică, obiectele se manifestă uneori ca unde, iar alteori ca particule. Dar manifestarea proprietăţii de undă sau particulă nu este la întâmplare, ci depinde de decizia luată de observator. Proprietăţile unui obiect nu-i aparţin acestuia în totalitate, deşi spunem că o carte este roşie, ci se stabilesc în urma comunicării dintre obiect şi observator. Ce legătură are cu qigongul?

Să presupunem că avem focarul unei boli, o tumoare, pietre la rinichi. Acestea ni le imaginăm ca nişte obiecte în corpul nostru, iar proprietăţile lor sunt independente de noi. În realitate, aceste proprietăţi depind de mintea noastră, dacă pietrele le vizualizăm ca solide ele aşa ne apar ca solide, dacă le vizualizăm ca lichide sau micşorându-se ele se modifică. Obiectele nu au o realitate proprie, ci depind, la fel ca şi proprietăţile lor de alte cauze. În general bolile şi proprietăţile lor apar datorită unor gânduri ale noastre care în condiţii favorabile se manifestă. Asta arată forţa minţii noastre. Cu cât o minte este mai transparentă cu atât are o forţă mai mare. Învăţând treptat că aceasta poate crea atât gânduri cu rezultate negative, dar şi unele cu efecte benefice, vom reuşi să avem acces la această capacitate creatoare uimitoare a minţii. Nu doar să ne lăsăm controlaţi şi să vedem că mintea noastră a creat ceva ce n-am dorit, o boală. De aceea creşterea forţei şi tăişului minţii merge mână în mână cu moralitatea. Moralitatea este mânerul şi îndemânarea în controlul spadei minţii, care ne împiedică să ne rănim şi să-i rănim pe alţii.

Comunicarea dintre mintea nostră şi o piatră la rinichi se realizează prin qi. Proprietăţile acestei pietre pot fi modificate prin simpla transmitere a unei informaţii energetice. De aceea nu ne miră că remediile homeopatice (deşi mulţi medici le consideră medicamente placebo) pot avea un efect benefic datorită aspectului informaţional, chiar dacă cantitatea de substanţă activă este infimă. Rezolvarea unei boli constă în îndepărtarea tuturor cauzelor care au determinat manifestarea sa. Doar atunci boala se va sfârşi. Indiscutabil metodele moderne rezolvă multe boli, în special cele în faza acută. Dar unele în faza cronică, deşi rezolvate, revin după o perioadă de timp, pentru că nu au fost îndepărtate cauze care sunt definite mai vag precum calitatea vieţii, nivelul de stres etc. Medicii „hard” care se ocupă de corp se opresc la frontiera nesigură şi volatilă a subiectivităţii minţii. O lasă în seama medicilor „soft”, a psihologilor, psihiatrilor şi psihanaliştilor. Aceştia se folosesc de intuiţie pentru a aplica un tratament, dar doar cei care au empatie pentru pacienţi şi o minte clară reuşesc să aibe rezultate.

În qigong încercăm să ne rezolvăm problemele singuri (asta nu înseamnă că nu apelăm la serviciile medicale sau la ajutorul colegilor) înţelegând că avem un corp energetic, mult mai volatil şi flexibil decât gândirea obişnuită, format din jing, qi şi shen care sunt în aceeaşi relaţie ca şi corpul fizic, respiraţia şi mintea obişnuită. Când spunem corp energetic considerăm că ne aparţine, dar acesta este de-a dreptul „impersonal” şi deschis lumii, fiind angrenat într-o reţea energetică cu lucrurile din jur. Cum spuneam, el nu are o natură proprie, este mai degrabă un schimb permanent de energie şi informaţie, la fel cum respiraţia noastră este un schimb permanent de gaze. Când aerul este în jurul nostru îl vedem ca pe ceva extern, când e în interiorul nostru considerăm că ne aparţine. În acelaşi mod, corpul energetic este al nostru şi totodată nu ne aparţine. Prin exerciţiile qigong realizăm o trecere de la conştienţa corpului fizic şi a minţii obişnuite, la un nivel mai subtil al conştientizării corpului energetic. Prin exerciţiile de conştientizare a respiraţiei, aceasta devine din ce în ce mai fină până ce nu mai este perceput de mintea obişnuită. Deşi la nivel grosier, la respiraţia embrionară, respiraţia „încetează”, ea continuă la nivelul mai subtil, putând fi intuită de shen. De aceea spunem că „intuim aparentul”, înţelegând că la acest nivel proprietăţile qi-ului depind tot mai mult de calitatea minţii care observă, de shen. Este posibilă treptata creare a unei conştientizări permanente a corpului energetic care se poate obţine doar prin creşterea sensibilităţii la nivel subtil, de deschiderea vederii interne, a lui shen şi a imparţialităţii la nivel grosier, de stabilizarea minţii obişnuite. Realizarea incredibilei schimbări de perspectivă obţinute la nivelul shen ne permite să înţelegem că, corpul fizic este doar vârful aisbergului corpului nostru real. Aceasta stabilizează foarte mult mintea obişnuită pentru că nu-i mai putem acorda atenţia de care se bucura înainte. Atenţia noastră şi-a găsit un nou punct de sprijin în shen, unde parvine prima dată informaţia primită din exterior, care apoi ia o formă adecvată sub forma unei senzaţii, emoţii sau gând. Putem înţelege cum este posibil ca un orb „să citească” literele Braille şi să înlocuiască vederea cu simţul tactil. Dar putem intui că o informaţie poate fi primită de orice organ al corpului sub formă de qi şi să fie transpusă apoi la nivel vizual. De aceea putem înţelege cum este posibil ca prin simpla exersare a qigongului unele persoane să dobândească capacităţi speciale care le permit să vadă un text şi realmente să-l citească cu urechea sau cu ceafa. Oricine care practică poate atinge un anumit grad relativ de stabilitate mentală care-i permite să acceseze poarta qigongului. Aceasta se manifestă prin apariţia unor intuiţii bruşte, sintetice, care fac conexiunea bruscă  între mai multe date cunoscute. Aceasta se poate manifesta ca senzaţii corporale, printr-unul din cele cinci simţuri, prin minte sau prin altceva, partea yin, ascunsă a ceea ce suntem. Dintr-odată ştii că aşa este, dar nu ştii de unde ştii. Oricine are intuiţii şi cu o practică sistematică îşi poate dezvolta această capacitate încât să devină un nou mod de învăţare.

Dacă intrarea  în starea qigong este importantă, la fel de esenţială este ieşirea, deoarece de ea depinde modul în care am adus energia şi informaţia de la modul subtil la cel grosier. De aceea nu trebuie să neglijăm încheierea exerciţiilor de qigong, acele bateri ale corpului care permit penetrarea energiei la nivelul grosier. De asemenea componenta informaţională poate fi pierdută fără să ne dăm seama, dacă mintea obişnuită nu este antrenată în acest sens. Este la fel ca la trezirea bruscă dintr-un vis când nu ne amintim ce am visat. Ceea ce intuim trebuie pus sub o formă acceptabilă pentru mintea obişnuită şi dacă nu găsim cuvintele şi un limbaj adecvat informaţia s-a pierdut. Dacă nu se practică şi în viaţa cotidiană, este posibil să avem intuiţii deosebite şi o minte foarte clară în timpul exerciţiului, iar când revenim la nivelul grosier simţim că ne-am prostit şi am uitat ceva foarte important. Practica cotidiană permite o fluidizare şi o trecere lină între cele două stări, qigong şi obişnuită, fără pierderea informaţiei.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: