Ming Men practic

de William Ho

Medicul chinez, care practica alchimia externă cu mii de ani în urmă, punea anumite ierburi într-un vas şi producea un decoct deasupra focului până ce reuşea să obţină o pastă solidă sub formă de pilule, pe care o dădea pacienţilor. Alchimia internă se realizează în interiorul corpului şi are ca scop de asemenea obţinerea unor pilule sau elixire alchimice care măresc vitalitatea corpului şi prelungesc viaţa persoanei care o practică. Alchimia internă a preluat din imaginarul alchimiei externe anumite imagini de obiecte şi procese alchimice: trepiedul sau cuptorul pe care se pune căldarea sau vasul, focul de sub vas, foalele care înteţesc focul, aburul care se ridică din vas, pilula care se formează în vas. Deşi procesele din alchimia internă sunt reale, natura lor este destul de misterioasă pentru majoritatea oamenilor, de aceea ele sunt explicate prin aceste imagini analogice din alchimia externă.

Este destul de greu de explicat ce înseamnă jing concret, la modul practic. Definiţia ce se dă este că unei persoane care are jing abundant nu îi mai este frig, nici măcar iarna. O persoană care are jing în Xia Dantian o percepe ca o căldură plăcută acolo. În acea regiune este dispus cuptorul, iar căldarea se poate afla în funcţie de exerciţiu în Xia Dantian, Zhang Dantian sau Shang Dantian. Dacă acest jing este stabilizat sub forma unei bile de energie ca un soare mic se spune că s-a realizat precipitarea pilulei sau elixirului extern, deoarece a fost adunat din energia externă. Punerea fundaţiei constă în practicarea fără pilulă, iar toate etapele ulterioare se practică cu pilula (natura ei se schimbă). Transformarea jingului în qi începe din momentul precipitării jing-ului în pilula externă.

O persoană obişnuită are şi ea jing sub forma unei scântei. Chiar dacă ea este foarte viguroasă şi are un corp puternic, în momentul în care scânteia se stinge, survine moartea. Acea scânteie iniţiază toate procesele metabolice din corp, la fel cum scânteia de la bujiile unei maşini porneşte motorul. Deşi maşina poate avea suficientă benzină pentru transport, dacă bujia nu declanşează scânteia, maşina nu se va clinti nici măcar un centimetru. Tot aşa jing-ul, sau esenţa corporală, are un rol foarte însemnat în corp. Jing-ul este primit de la părinţi şi este transmis viitorilor copii în momentul concepţiei. Când se practică qigong şi se pune în mişcare energia în corp, prima scânteie a procesului alchimic este dată de jing, la fel cum medicul chinez se folosea de un amnar pentru a aprinde focul sub trepied. Cu cât se practică mai mult cu atât focul poate fi aprins mai uşor.

Punctul Ming Men de pe meridianul Du Mai (Mai – meridian) indică “Focul”, deoarece Ming Men este poarta vieţii şi viaţa se bazează pe energia căldurii sau energia vieţii, jing. În concluzie, punctul sau zona Ming Men este locul unde se poate produce căldură, focul vieţii sau energia vieţii. Ming Men se află între cei doi rinichi, pe coloana vertebrală, la nivelul şalelor.  Rinichii indică “Apa”, o apă caldă indică o stare normală a rinichilor, iar o apă mai rece indică o funcţionare mai proastă, altfel spus avem un declin al energiei vitale jing. Chinezii antici vedeau punctul Ming Men ca un cuptor, iar rinichii situaţi de-o parte şi alta erau văzuţi ca două vase sau căldări cu apă.

Pentru a păstra apa caldă şi a avea o sănătate şi vitalitate bună este nevoie de foc. Focul are nevoie de “oxigen” pentru a arde. Evident, nu este vorba de oxigenul obişnuit, ci de energia externă, adusă în interior de forţa gândului, odată cu respiraţia. Acest “oxigen” este pompat în regiunea Ming Men, fiind condus conştient de către mintea fără gânduri, aflată în starea qigong. Printr-o respiraţie adecvată, temperatura focului din cuptor este crescută, ca şi cum am avea la îndemînă nişte foale, care erau folosite în antichitate pentru topirea fierului. Tot aşa focul din Ming Men este crescut mult şi se simte cum zona se încălzeşte apreciabil, conducând la încălzirea rinichilor şi în final la încălzirea întregului corp.

Se spune că apa s-a evaporat şi aburul format, care este qi, reîntinereşte şi vindecă întregul organism. Qi-ul este condus atât cu mintea, cât şi cu mişcările corpului. Acesta urcă pe coloana vertebrală, acţionează asupra tiroidei, ajunge la creier, reîntinerind celulele creierului şi îmbunătăţind funcţiile sale, după care coboară prin partea din faţă, ca atunci când înghiţim saliva şi o ducem în Xia Dantian. În acest fel se porneşte un ciclu de reîntinerire şi vindecare a întregului organism. Cu cât se recirculă mai mult energia, cu atât meridianele Du Mai şi Ren Mai se deschid mai mult şi irigă la rândul lor cele 12 meridiane principale.

Pentru a practica alchimia internă, primul pas constă în „încălzirea cuptorului”. Deşi atenţia iniţială este îndreptată pe producerea „scânteii amnarului” sau generarea yuan qi-ului (energia originară) trebuie să înţelegem că jing, qi şi shen formează un tot. Jing este căldura, qi – puterea generată de abur, shen – lumina. O minte liniştită, fără gânduri sau liniştea spiritului shen produce din nemişcare energia qi. Lumina focalizată de o lentilă produce încălzirea hârtiei şi apoi „din nimic” izbucneşte focul.

Primul pas constă în producerea scânteii. Pentru asta intrăm în starea qigong şi avem o respiraţie abdominală.

Al doilea pas constă în colectarea energiei în corp şi apoi în Xia Dantian. (Există multe tehnici de colectare, dar probabil cea mai simplă şi eficientă este colectarea energiei cu ajutorul palmei şi aducerea ei pe spirală în Xia Dantian.)

Al treilea pas constă în condensarea qi-ului într-o sferă de energie. (Este foarte utilă tehnica La qi fa – tragerea de energie sau tehnica bilei de energie. De asemenea se poate utiliza cultivarea energiei prin punerea palmelor pe Xia Dantian şi intrarea în meditaţie. Repetarea susţinută a exerciţiilor poate conduce în final la formarea pilulei externe.) Condensarea energiei şi absorbirea energiei din exterior conduce la creşterea presiunii qi-ului din bilă până când are loc o explozie ca de supernovă. Este ca o undă de şoc care se răspândeşte în întreg corpul, până în tălpile picioarelor, palme şi creştetul capului, cu deschiderea spontană a meridianelor corpului. În acest moment energia începe să curgă nestânjenită prin meridiane. Este ca şi cum avem un mic soare în Xia Dantian, care radiază căldură în jur. Cu cât mintea este mai liniştită, cu atât este capabilă să condenseze o cantitate mai mare de energie.

Al patrulea pas constă în mişcarea qi-ului. La fel cum dimineaţa, căldura soarelui evaporă roua şi pune în mişcare mişcările atmosferice, tot aşa qi-ul se pune în mişcare datorită prezenţei bilei de energie din Xia Dantian. Qi-ul format poate fi direcţionat conştient de minte spre focarul bolii sau spre un punct de interes pentru practicarea unei tehnici. De asemenea qi-ul poate să nu fie direcţionat, ci suntem doar conştienţi de ce anume se întâmplă în interiorul nostru fără să facem nimic. Atunci qi-ul va avea o mişcare spontană.

Al cincilea pas constă în amplificarea qi-ului printr-o respiraţie adecvată. Focul cuptorului poate fi înteţit cu ajutorul foalelor. Inspirăm în abdomenul inferior şi pe expiraţie conducem energia în Xia Dantian. Pe inspiraţie este ca şi cum umplem foalele cu “oxigen”, iar pe expiraţie, care este fină şi prelungă, conducem “oxigenul” pentru a înteţi focul din cuptor. Dacă expiraţia este rapidă şi violentă este ca şi cum am stinge focul cu o rafală de aer rece. Pe expiraţie trebuie să conducem conştient qi-ul în Xia Dantian sau “oxigenul” cu mintea, chiar dacă în acest moment aerul fizic este eliminat din plămâni. (Deşi această respiraţie este foarte simplu de practicat este indicat să practicăm Larva pentru a relaxa muşchii abdominali şi a facilita mişcarea qi-ului în zona abdomenului inferior.)

Aceşti cinci paşi reprezintă “încălzirea cuptorului”. Cu cât avem mai mult timp la dispoziţie cu atât putem explora mai în detaliu aceste procese de alchimie. În acest mod ne putem creşte sensibilitatea şi mări puterea de control a mişcării qi-ului.

În final, după practica qigong urmează exerciţiile de încheiere. Este ca şi cum am acoperi cu grijă tăciunii aprinşi ca să nu se stingă. Pe parcursul zilei ne străduim să nu lăsăm apa să se răcească complet şi practicăm, chiar dacă numai câteva momente, în timpii morţi pe care-i avem la dispoziţie.

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: