Dieta în armonie cu energiile zilnice (IV)

Cina

de Florela Carmen Andrei

Masa de seară are loc într-un moment al zilei corespunzător sezonului de toamnă şi precede lunga noapte asemănătoare iernii.

Mişcarea naturală a Qi-ului este în acel moment al zilei în jos şi către interior. Qi-ul devine mai mult yin-material şi mai puţin yang. În mod natural, lucrurile intră în repaus, îi condensează forma şi îi conservă energiile. Nei Jing (tratatul de medicină internă al Împăratului Galben) se referă la toate acestea ca fiind vremea recoltei şi depozitării.

M.T.C. susţine că rinichii sunt cele mai active organe în perioada de timp în care mulţi dintre noi iau cina, adică între 5.00 şi 7.00 pm. Acesta este timpul în care rinichii refac vitalitatea nativă, adică în această perioadă ei stochează încă o dată Qi în interior pentru a ne permite să ne menţinem vitalitatea interioară, în timp ce la exterior alunecăm într-un repaus profund.

Începutul serii este, de asemenea, perioada în care alimentăm Qi-ul de tip yin din interior, caracterizat de răcoare şi umezeală. M.T.C. afirmă că mâncărurile acre, sărate şi amare au energii care condensează în perioada de timp a serii şi nopţii. In general, M.T.C. se pronunţă împotriva consumului frecvent şi în cantitate mare de alimente îngheţate sau crude, deoarece ele tind să afecteze splina şi stomacul umezindu-le, stingându-le focul. Deoarece alimentele sărate, amare şi unele dintre cele acre tind să aibă energii reci, este recomandat ca ele să fie ingerate sub formă preparată. In acest fel li se poate reduce impactul asupra sistemului digestiv, păstrând in acelaşi timp beneficiile yin-ului pe care le oferă.

Seara marchează începutul predominanţei Qi-ului yin, materializat. Pentru a reflecta acest lucru în masa de seară, universalele cereale pot fi asociate cu alimente mai energetice, cu forme care condensează şi coboară energia şi cu gust mai acru, mai sărat sau mai amar. Legumele rotunde cum ar fi ceapa, dovlecii tari de iarnă sau cei noi, de vară, ca şi varza au formă ce condensează, iar rădăcinoasele, mazărea şi leguminoasele granulare mici şi fasolea au o formă ce condensează şi coboară. Toate aceste alimente ne pot ajuta să condensăm şi să ne înrădăcinăm propriile energii pentru o noapte lungă şi sedentară. Mai ales fasolea, care are forma rinichilor, intensifică în mod deosebit funcţia de stocare a acestora, în special dacă este preparată sub formă de supă sărată însoţită de alge de mare sărate.

Fructele şi dulciurile tind, de asemenea, să aibă o energie care condensează şi coboară şi astfel masa de seară este cea mai nimerită pentru a savura un desert. Însă, deoarece aceste alimente au o natură rece şi umedă, este bine să nu fie consumate în exces pentru că ar putea slăbi cu mare uşurinţă splina. Cărţile despre bucătăria chineză scrise de autori occidentali deplâng faptul că desertul nu este un element frecvent în dieta chineză. Această absenţă reflectă clar respectarea principiilor medicinii chineze. Conform cu aceasta, pofta de dulciuri indică adesea o dereglare a splinei. Nei Jing spune că alimentele adecvate splinei sunt cele sărate. Se pare că fructele şi dulciurile îi atrag în special pe cei care nu îşi tonifică regulat splina cu dulceaţa substanţială a cerealelor ca esenţă a dietei lor. Dieta tradiţională chineză conţine, de asemenea, multe condimente sărate şi această combinaţie de cereale dulci şi asezonare sărată pare să menţină splina chinezilor foarte fericită, aşa cum o sugerează lipsa dulciurilor chinezeşti.

Nei Jing recomandă mazărea şi leguminoasele granulare (lintea) ca sursă de gust acru. Oţetul din vin de orez brun şi cel din mere sunt, de asemenea, alimente calde şi acre, potrivite pentru momentul serii, asemănate cu toamna. Aroma amăruie poate fi obţinută din grâu, rădăcinoase, cum ar fi lipanul, napul turcesc, napul suedez şi ridichile, iar dintre fructe din migdale şi caise. Toate aceste alimente hrănesc yin Qi-ul. Deşi aceste arome şi alimente pot fi predominante în masa de seară, este de asemenea important să asigurăm yin şi un aport de yang contrastant. Incorporând o largă varietate de feluri de alimente ce dau gust acru şi sărat, folosind legume rotunde şi rădăcinoase, ne punem în armonie cu Qi-ul material ce condensează.

Totuşi, verdeţuri sau garnituri cu aromă pătrunzătoare (pu-ternice), cum ar fi busuioc, oregano, cimbru, salvie, usturoi sau pătrunjel, pot asigura aportul interior de yang care urcă, împiedicând yin-ul să facă implozie. Cu asemenea adaosuri de ierburi, o masă cu alimente care condensează şi coboară poate face ca cina să cadă greu, în loc să dea senzaţia de energie şi corp uşor.

Eminentul specialist în herbologie (ramură a Medicinii Tradiţionale Chineze) dr. Michael Tierra, autorul tratatului „Planetary Herbology” şi „The Way of Herbs” (Calea Plantelor sau Leacurilor), arată că dieta chineză permite includerea în meniul zilnic a 24 uncii (700 g) de carne (vită, porc, oaie etc.), iar o cantitate mai mare decât aceasta ar putea introduce în sistem un exces de toxine. Dr. Henry Lu, autorul lucrăriu „Sistemul Chinezesc al Curelor Alimentare”, recomandă consumul de came sub formă de supe, subliniind faptul că în acest mod, o cantitate mică de carne este uşor de digerat şi bine tolerată de organism. In ceea ce priveşte carnea de pasăre, aceasta este foarte apreciată de Medicina Chineză pentru proprietăţile sale tonice, gustul plăcut şi pentru că este uşor de digerat.

Masa de seară ar putea fi privită ca un tradiţional festin de ziua recoltei, aşternând pe masă o mai mare diversitate de alimente, incluzând ceva peşte sau pasăre, adăugând ocazional un desert simplu din fructe (cel mai bine ar fi să fie servite fructe uscate sau coapte, pentru a contrabalansa natura lor care este, in general, rece şi umedă). Pentru a încununa masa de seară, ar fi chiar indicat să se consume puţină „cafea” din vreun fel de rădăcină amăruie prăjită, cum ar fi cea de păpădie sau cicoare. Pe lângă faptul că are un efect tonifiant pentru rinichi, savoarea amară a acestor rădăcini este calmantă (uşor sedativă), cu efect in eliminarea excesului de „foc” şi „căldură” al agitaţiei şi iritabilităţii de peste zi, instalându-se tihna pentru o noapte de odihnă.

1 comentariu (+add yours?)

  1. Gamine
    Ian 31, 2013 @ 12:38:53

    Hmm, interesanta perspectiva asupra dietelor, poate o sa incerc si eu😀

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: