Zece minute de Qigong

Master Lin Kai Ting

Dacă sunteţi extrem de ocupaţi cu munca la serviciu sau în gospodărie şi dispuneţi de foarte puţin timp liber, însă doriţi să faceţi cât de cât ceva pentru sănătatea dvs., aţi putea încerca următorul set de exerciţii qigong, care nu vă răpesc mai mult de zece minute. Bineînţeles, dacă timpul vă permite, este bine să exersaţi timp de 30 de minute acelaşi exerciţiu.

La început este necesar să dispuneţi de un loc mai retras, însă pe măsură ce vă obişnuiţi cu mişcările, puteţi practica oriunde, chiar şi în locurile în care zgomotul este foarte puternic, fără ca aceasta să vă deranjeze.

I. FORMA (poziţia) În general, practica qigong-ului poate fi clasificată în trei forme, după poziţia în care se practică: forma stând, forma şezând şi forma culcat. Incepătorii pot alege poziţia care le este cea mai uşoară şi naturală, cea care se potriveşte cel mai bine obiceiurilor şi deprinderilor lor. Forma aleasă nu are o importanţă crucială.

Forma „stând”: Adoptaţi poziţia stând cu picioarele depărtate la o lăţime de umeri, genunchii uşor îndoiţi şi şezutul retras, ca şi cum aţi dori să apucaţi între genunchi o minge de baschet. Gradul de solicitare a membrelor inferioare depinde de cât de mult flectaţi genunchii. Intindeţi mâinile înainte, în dreptul pieptului, cu palmele îndreptate una către cealaltă, degetele oarecum depărtate, pieptul retras, braţele arcuite şi coatele lăsate in jos, ca şi cum v-aţi pregăti să prindeţi din zbor o minge de baschet.

Forma „şezând”: Adoptaţi poziţia şezând la marginea scaunului, cu corpul drept sau sprijinit de spătar – pentru cei foarte slăbiţi sau în convalescenţă, picioarele depărtate la o lăţime de umeri, ca şi cum aţi dori să apucaţi între genunchi o minge de baschet. Poziţia mâinilor este identică celei de mai sus. Gradul de solicitare al exerciţiului depinde de cât de mult sunt îndoite braţele. Cu cât întindeţi mai mult braţele (înainte), cu atât creşte dificultatea exerciţiului.

Forma „culcat”: Această formă a exerciţiului practicată înainte de culcare are un efect deosebit în tratarea insomniei. Ridicaţi mâinile drept deasupra pieptului, palmele faţă-n faţă, degetele puţin depărtate. Dacă între palme apare o „senzaţie de qi” extrem de puternică, îndepărtaţi braţele unul de celălalt. Cu cât mâinile sunt mai distanţate, cu atât este mai mare încărcătura exerciţiului.

II. ACŢIUNEA – Deschideţi şi închideţi palmele. A deschide înseamnă a îndepărta palmele una de alta, iar a închide înseamnă a le apropia. Dacă se adoptă poziţia şezând şi genunchii pot avea o mişcare de deschidere-închidere. Există patru categorii de acţiuni de deschidere-închidere, în funcţie de gradul de mişcare: amplă, redusă, imperceptibilă şi fără mişcare.

Palmele nu trebuie acţionate în acelaşi timp cu genunchii, ci separat sau alternativ, pentru a evita distragerea atenţiei.

III. ATENŢIA (activitatea mentală) secretul practicii qigong

1. Acţiunile de deschidere-închidere ca activitate mentală: Aceasta nu este o mişcare reală, ci numai reprezentarea acţiunii în gând, „vizualizarea” acesteia. Repetarea acţiunii în gând, adică activitatea mentală, este esenţială pentru practica qigong-ului.

2. Existenţa unei forţe rezistente (în gând): În timp ce efectuaţi mişcările de deschidere-închidere, trebuie să menţineţi ideea unei forţe care se opune mişcării; vă puteţi imagina între palme (sau între genunchi) un balon mare sau o bandă de elastic care se opune mişcării de inchidere, respectiv deschidere, fiecare în felul său. Ideea forţei rezistente pe care o menţineţi în gând poate reprezenta un exerciţiu de echilibrare pentru căile eferente şi cele aferente, precum şi pentru centrii senzoriali şi motori. Aceasta este o condiţie fundamentală pentru obţinerea senzaţiei de qi, precum şi pentru promovarea circulaţiei acesteia de-a lungul meridianelor şi colateralelor.

IV. RESPIRAŢIA – Respiraţia este naturală.

V. PROCEDURA – Mai întâi executaţi acţiunea de deschidere-închidere, care poate fi sincronizată cu respiraţia (mişcările cu amplitudine mai mare) sau cu pulsul (pentru cele cu amplitudine mai mică). Practicaţi începând cu mişcări largi, trecând treptat la mişcări imperceptibile şi concen-traţi-vă pentru a simţi mişcările imperceptibile, astfel încât mintea va intra într-o stare de calm desăvârşit. Apoi efectuaţi mişcarea de deschidere-închidere doar în gând, fără acţiune fizică; corpul este nemişcat, în timp ce mintea este în acţiune, adică mişcarea există în nemişcare.

În timpul practicii, acţiunea fizică şi cea reprezentată mental pot alterna sau se pot combina. Atunci când mâinile se „deschid” poate apărea o atracţie magnetică între ele sau senzaţia că între palme sunt nişte benzi de elastic ce opun rezistenţă. Aceasta este ceea ce se numeşte ‘închiderea care există în deschidere”. In mod similar, pare a exista o senzaţie de respingere magnetică sau senzaţia unei mase de aer între palme atunci când acestea se închid”. Aceasta se numeşte „deschiderea care există în închidere”. In timpul practicii exclusiv mentale, schimbarea ce se produce „în felul in care simţim qi-ul (energia) poate induce mişcări involuntare de deschidere şi închidere ale palmelor.

VI. EFECTE – O practică qigong de numai zece minute poate îmbunătăţi forţa de concentrare, iar dacă se practică zilnic creşte capacitatea de învăţare şi memorare. Începătorii sunt sfătuiţi să efectueze mişcările de deschidere-închidere ale palmelor, trecându-se la exersarea genunchilor numai după ce s-a obţinut cu claritate „senzaţia de qi”.

Pacienţii care suferă de ameţeli sau dureri de cap sunt sfătuiţi să aibă o activitate mentală mai moderată (să nu se concentreze prea tare), punând accent în schimb pe activitatea fizică.

Exersarea mentală a mişcărilor de deschidere-închidere în poziţia culcat înainte de culcare este eficientă în tratamentul insomniei şi a afecţiunilor gastro-intestinale. În aceste cazuri, după ce aveţi o senzaţie de qi destul de puternică, palmele trebuie aşezate una peste alta pe Dantian (zona din interiorul abdomenului inferior, cam la trei degete sub ombilic), încercând să simţim cum se adună energia în acest loc, în profunzime. De menţionat că femeile vor aşeza palma dreaptă pe abdomen şi stânga deasupra, iar bărbaţii invers.

Practicarea exerciţiilor de deschidere-închidere a genunchilor sunt indicate pacienţilor cu palpitaţii cardiace. 0 practicare perseverentă a acestora poate de asemeni scădea tensiunea arterială şi înlătura ameţeala la hipertensivi.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: