Sistemul Tian Chun de QiGong

de Lu Zhao Bin

                Rădăcinile sistemului Tian Chun de QiGong ne conduc la Arta antică a Elixirului intern. Istoria culturii chineze cunoştea şi un alt termen, cel de Elixir extern. Elixirul extern, sau Elixirul de aur se obţinea prin topirea plumbului şi altor ingrediente. Ele se pregăteau în tipsii alchimice speciale pe un trepied cu trei picioare. Rezultatul acestei topiri se numea Elixirul nemuririi. Taoiştii erau convinşi că prin îngurgitarea elixirului se putea prelungi viaţa sau chiar trăi veşnic. În epoca Tan (sec. VI-IX ) şase imperatori, care doreau să atingă acest ţel, au murit în urma îngurgitării elixirului. Din acea epocă  Arta  Elixirului extern (Alchimia externă) a decăzut, dar a reuşit să aducă un aport considerabil la farmacologia tradiţională chineză: multe din medicamentele actuale se datorează acestor experimente alchimice. Arta Elixirului intern sau sistemul taoist de purificare şi oţelire, acea mlădiţă minunată a Qigong-ului, are radăcini care se pierd în negura veacurilor.

Elixirul intern se pregăteşte în interiorul organismului din ingrediente cum ar fi jing (sămânţă, esenţă), qi şi shen (spirit). Ca trepied alchimic se foloseşte chiar organismul practicantului, iar ca foale pentru suflarea aerului se foloseşte spiritul, iar ca şi curent de aer pentru înteţirea focului serveşte qi-ul, ce se obţine prin respiraţie. Ca şi cuptor, în care are loc topirea, serveşte spiritul shen şi gândul. Procesul topirii elixirului se face în patru etape:

1. Punerea bazei. În primul rând, practicantul trebuie să scape de boli, să-şi regleze funcţiile dezechilibrate şi trebuie să-şi restabilească rezervele de  jing, qi şi shen.

2. Topirea jing-ului, qi-ului şi shen-ului. Această etapă se numea Apărarea iniţială. Jing-ul, qi-ul şi shen-ul se amestecau în Micul elixir, care se trimitea să circule prin Micul circuit ceresc.

3. Topirea spiritului din qi. Această etapă se numea Apărarea mijlocie şi esenţa ei consta în eliminarea substanţei yin  în cursul topirii, astfel ca Marele elixir ce se obţinea din Micul elixir, să conţină exclusiv yang curat.  Circulaţia prin Marele circuit ceresc transforma Marele elixir în Elixirul de aur.

4. Topirea spiritului şi reîntoarcerea la Vid. Această etapă se numea Apărarea superioară.

Punerea bazei se realizează atunci când, ca urmare a învăţării corecte a exerciţiilor şi a practicării lor, se acumulează o cantitate suficientă de elixir şi se obţine o traversare completă a meridianelor şi colateralelor. Trecerea elixirului prin Circuitul ceresc şi oţelirea qi-ului pun baza pentru a doua etapă – cea a Apărării iniţiale. Această etapă se termină prin concentrarea pe Xia Dan Tien timp de 36 de zile şi circularea qi-ului pe Micul circuit ceresc. În acest fel se intră în a treia etapă – cea a Apărării mijlocii. Aici cu ajutorul metodei Aducerea Elixirului de qi la origini se stabilizează circularea qi-ului între Xia Dan Tien şi Chung Dan Tien. După 36 de zile cu condiţia unei realizări corecte Elixirul de qi va circula uşor pe această cale sau chiar pe Marele circuit ceresc.Ultima etapă era considerată la taoişti un secret şi nu există nici un document scris în legătură cu ea. Din experienţă personală pot afirma că această etapă  constă în trecerea treptată de la concentrarea pe Xia Dan Tien la starea Uitării sinelui şi lucrurilor, adică dispariţiei graniţei dintre interior şi exterior.  În această perioadă apar uneori halucinaţii. Când ele sunt complet eliminate, poate apărea capacitatea de introspecţie – posibilitatea de a vedea propriile meridiane, artere, circulaţia qi-ului prin ele etc. La fiecare etapă apar diferite reacţii psihice. În continuare apare Iluminarea spontană – deschiderea inimii şi cunoaşterea naturii intime.

QiGong a împrumutat termeni din alchimia internă cum ar fi Circuitul ceresc, elixirul, Mediul de foc (cuptorul), cei trei Dan Tien şi cele trei Apărări. Din astronomia antică a preluat termenul de Cerc (circuit) celest, care reprezintă un cerc complet al zonei vizibile a ceerului şi se împărţea în opt sectoare – casele stelare. Conform alchimiei interne, organismul uman este un microcosmos imaginat ca un Circuit ceresc, pe care se deplasează după anumite legi elixirele de qi, la fel ca şi corpurile cereşti. Se diferenţiază Micul circuit ceresc care constă în meridianele minunate Jing Mai şi Du Mai  şi Marele circuit ceresc format din toate cele opt meridiane minunate. Fenomenul circulaţiei pe Micul circuit ceresc este destul de simplu: spiritul şi gândul conduc qi-ul. Pe Marele circuit ceresc circulaţia  este mai complexă. Dacă qi-ul este circulat prea intens, atunci este perturbat principiul relaxării şi stării de linişte, obligatoriu în qigong. De aceea pentru circularea qi-ului pe cele opt meridiane minunate şi cele 12 meridiane principale nu este necesară o concentrare detaliată intensă, ci este suficientă clarificarea procesului în linii mari. De asemenea circulaţia Elixirului de aur pe Marele circuit ceresc este mult mai bună datorită  bunei transversabilităţi a tuturor meridianelor şi colateralelor şi datorită faptului că Elixirul de aur este deja format. Aşa că Elixirul circulă spontan, fără vizualizarea sa pe meridiane.

Elixirul sau ingredientele terapeutice sunt jing-ul, qi-ul şi shen-ul – spiritul. Ele mai sunt numite cele trei lucruri preţioase sau cele trei feluri superioare de elixir şi reprezintă forţele care pun în mişcare viaţa şi stau la baza materială a organismului, fiind o întruchipare a puterii sale de trăi. Problemele acumulării jing-ului, qi-ului şi atingerea spiritului complet stau ca un fir roşu conducător pe calea transformării elixirului intern, care practic reprezintă procesul oţelirii acestor substanţe. Jing-ul – este substanţa materială de bază, care formează organismul uman şi care stă la baza activităţii tuturor sistemelor funcţionale. Jing-ul se împarte în cel precelest, obţinut de organism de la părinţi şi postcelest care se obţine din hrană şi băutură şi este acumulat în rinichi. Ambele tipuri de jing întreţin activitatea organismului şi influenţează creşterea şi evoluţia sa.

Din punct de vedere funcţional se poate diferenţia jing-ul organelor interne şi jing-ul înmulţirii. Ultimul se transmite generaţiilor următoare, formând baza materială a organismelor umane. Jing-ul organelor interne reprezintă rezultatul prelucrării hranei şi este baza materială a organelor pline şi goale (cavitare). În alchimia internă, jing-ul includea funcţiile vitale şi se diferenţia în originar, precelest, postcelest, simpatic etc. În total se diferenţiau 80 tipuri diferite. Jing-ul era considerat una din componentele elixirului.

Se considera că înflorirea qi-ului cu jing stimulează prelungirea vieţii, iar lipsa ei – îmbătrânirea prematură. Qi-ul este una din substanţele de bază care formează universul. Toate lucrurile, procesele şi fenomenele din Univers apar ca urmare a mişcării şi transformării qi-ului. În asigurarea vitalităţii organismului, qi-ul are un rol deosebit de important. În primul rând, qi-ul este forţa naşterii, creşterii, evoluţiei omului şi posibilităţilor sale latente. În al doilea rând, qi-ul asigură echilibrul termic al organismului. În al treilea rând, qi-ul are şi un rol imunologic: qi-ul sănătos împiedică acţiunea factorilor patogeni. În al patrulea rând, qi-ul asigură structurarea organismului – organele au o anumită localizare şi o anumită funcţie, la fel ca şi sângele şi alte lichide. În al cincilea rând, transformarea qi-ul asigură transformarea substanţelor în organism. În al şaselea rând, qi-ul asigură hrănirea organismului. Qi-ul se împarte în iniţial, principal, hrănitor, defensiv etc.

Qi-ul iniţial se numeşte şi adevărat. Qi-ul iniţial care există de la naştere aparţine qi-ului precelest şi este cea mai importantă substanţă în practica qigong. Qi-ul principal, hrănitor şi  defensiv aparţin qi-ului postcelest şi asigură funcţionarea inimii, sistemului respirator, hrănirea funcţiile imunologice ale organismului. Alchimia internă considera că mama elixirului este qi-ul precelest, iar cel postcelest este cel care hrăneşte şi încălzeşte qi-ul precelest, aceast hrănire fiind o componentă a procesului pregătirii elixirului.

Shen-ul reprezintă cea mai înaltă formă de manifestare a vieţii, activitatea conştiinţei şi gândirii. În organism el ocupă poziţii de conducere. În arta elixirului intern, stadiul suprem este întoarcerea shen-ului în vid. Spiritul şi gândirea sunt componente ale procesului de preparare a elixirului. La fel ca şi jing-ul, qi-ul şi shen-ul avea peste 80 de diferenţieri şi nume. Se consideră că şi jing-ul, qi-ul  şi shen-ul se pot transforma unul în altul. Toate operaţiile cu cele trei componente preţioase urmăreau trei scopuri: să faci rezerve fără să le iroseşti, să  stimulezi jing-ul, qi-ul şi shen-ul iniţial, să acumulezi din exterior jing-ul, qi-ul şi shen-ul. În practica qigongului Tian Chun existau trei căi şi metode de realizare a acestor scopuri:

  1. eliminarea dispersării minţii, ţinerea sub control a dorinţelor pentru acumularea jing-ului, qi-ului şi shen-ului.
  2. Păstrarea Unicului (concentrarea pe Unic). Această metodă permitea ca într-o semiumbră tainică să zăreşti adevărata natură intimă şi jing-ul iniţial şi să obţii Elixirul cel mic. Trecând prin circulaţia Marelui circuit celest, Elixirul cel mic devine Elixirul cel mare.
  3. Acumularea qi-ului. Se are în vedere acumularea qi-ului cerului, pământului, soarelui şi lunii, copacilor, florilor şi ierburilor, munţilor şi apelor şi de asemenea aranjarea lor reciprocă şi pregătirea Elixirului extern care se uneşte cu Elixirul intern, format din jing-ul, qi-ul şi shen-ul organismului uman.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: