Clasificarea tipurilor de qigong

de Marisa Vocca

În decursul istoriei chineze au fost numeroase metode de clasificare ale qigongului, în funcţie de şcoli şi autori.

Cele mai cunoscute clasificări sunt următoarele:

1.  după tradiţie (medical, confucianist, taoist, buddhist şi marţial),

2. după tipul de exerciţii (după respiraţie, după transportul qi-ului, după poziţie şezând sau în picioare),

3. după conţinut (după controlul fizic: postura; după controlul mental:  concentraţie, relaxare sau meditaţie; după controlul respirator; automasaj; după mişcarea corporală),

4. după formă (static sau dinamic),

5. după metodă (cu un nume pentru fiecare scop urmărit, de exemplu: relaxare, cultivarea internă, transportul qi-ului, purificare şi cultivare,

6. după tehnică (categoria cea mai amplă: micul şi marele circuit celest, alchimia interioară,  18 luohani).

Clasificarea cea mai generală este după formă, unde qigongul se diferenţiază în:

– qigong dinamic, care include mişcarea (în care intră şi Taiji Quan)

– qigong static, în care corpul este de obicei nemişcat şi qi- ul este controlat prin concentrare, vizualizare şi în special prin respiraţie.

Clasificarea cea mai populară este cea după curente şi şcoli (după tradiţie) şi cuprinde:

– Qigongul Medical: cuprinde tehnici terapeutice, care sunt grupate şi denummite în funcţie de diferite simptome şi patologii.

În realitate se consideră că toate exerciţiile au un caracter terapeutic, dar în qigongul medical se pune accentul în mod deosebit pe acest aspect. În această categorie intră tehnicile de autovindecare, adică exerciţii pe care trebuie să le efectueze un pacient pentru a-şi rezolva o problemă sau pentru a vindeca o anumită boală. Aici întâlnim şi tehnici de terapie cu qi extern, metode antice prin care un practicant ajunge la nivelul de a controla fluxul de qi, şi-l dirijează spre exterior pentru a-l transmite la o altă persoană.

– Qigongul confucianist: qigongul este utilizat pentru a îmbunătăţi şi întări caracterul practicantului. Confucius (sec. VI-V î.Cr.) a arătat importanţa comportamentuliu etic şi a relaţiilor interpersonale armonioase. În qigongul confucianist, accentul se pune pe dezvoltarea virtuţilor nobile: integritate şi dreptate (Yi), înţelepciune şi înţelegere (Zhi), benevoleţe şi echitate (Ren), încredere şi sinceritate (Xin). Aceste virtuţi au un efect direct asupra sănătăţii unei persoane: o persoană integră va fi  sănătoasă şi viceversa. Aceste virtuţi conform teoriei celor 5 elemente sunt legate de cele 5 mişcări şi ne arată cum emoţiile negative pot influenţa starea de sănătate a organelor interne, de exemplu: anxietatea şi tristeţea (plămâni), frica (rinichi), frustrarea şi sentimentul de culpabilitate (ficat), bucuria, şocul sau emoţia puternică (inimă), melancolia (splina).

–  Qigongul taoist: provine din tehnicile de cultivare a unei vieţi longevive ale asceţilor taoişti, din dansurile şi tehnicile şamanismului, cuprinde tehnici fizice care imită mişcările animalelor sau care au scopul de a permite persoanei să urmeze legile naturii. Pe lângă aceste tehnici erau şi practici dietetice, sexuale, helioterapeutice, toate având scopul de a prelungi viaţa şi de a atinge imortalitatea.

Qigongul taoist ortodox, originar, cuprindea patru nivele de practică:

1. „Zhu ji” (construirea fundaţiei): prin acest nume erau indicate tehnicile teoretice şi practice necesare pătrunderii în lumea qigongului: atingerea relaxării corporale şi mentale, în scopul micşorării fluxului de gânduri inutile, parazite, până la oprirea sa completă.

2. „Ning jing lian qi” (condensarea jing-ului pentru rafinarea Qi-ului): se mai numea „Lian jing hua qi” (Rafinarea jing-ului pentru trasformarea sa în Qi) Cuvântul „ning” indică concentrarea mentală asupra unor puncte ale corpului (de exemplu pe unul din cele trei „dantian-uri”), „lian qi” şi „hua qi”: ca urmare a concentrării pe un anumit punct, qi-ul începe să se deplaseze în interiorul corpului ca un nor sau o ploaie prin meridiane, din creştetul capului până spre tălpile picioarelor.

3. „Lian qi hua shen” (rafinarea Qi-ului pentru a-l trasforma în Shen): odată atinsă armonia dintre minte, inimă şi voinţa conştientă (sau intenţie), qi-ul va fi suficient de rafinat pentru a ajunge la un nivel mai subtil de conştiinţă spirituală. În această etapă se dezvoltă simţuri speciale nu numai la nivel fizic.

4. „Lian shen huan xu” (Rafinarea shen-ului pentru întoarcerea la starea de vid): pentru taoişti această etapă este cea mai importantă, deoarece „perla strălucitoare” din interiorul dantian-ului, se extinde iluminând întregul corp, care devine atât radios încât pune persoana în contact cu întregul. În această etapă se elimină toate graniţele între unu şi multiplu, între „eu-ul” microcosmic şi universul macrocosmic, sau Natura.

– Qigongul budist: Praticanţii budişti şi-au dezvoltat tehnicile pornind de la influenţe culturale eterne, în particular cele tibetane şi indiene. Scopul qigongului budist este similar practicii budiste: dezvoltarea virtuţii, care poate, printr-o elevare spirituală, să conducă persoana la iluminare. Dar scopul acestor tehnici budiste, era şi acela ca, după obţinerea unei bune sănătăţi fizice, să  obţină dezvoltarea unor capacităţi latente ale individului.

– Qigongul marţial: scopul acestui tip de qigong este să întărească fizicul şi să dezvolte capacitatea de a dirija qi-ul spre exterior pentru a lovi adversarul, dar şi mai important, pentru a sensibiliza practicantul ca să evite loviturile adversarului. Cu toate acestea, scopul ultim este şi aici, cel de a rafina peronalitatea practicantului, astfel încât să atingă un nivel în care nu se mai ajunge la luptă. Chinezii spun că adevăratul maestru de arte marţiale e cel care nu are nevoie să lupte.

După părerea mea toate aceste clasificări depind în ultimă instanţă de scopul pentru care practicăm un anumit exerciţiu. Putem practica acelaşi exerciţiu, cu aceeaşi poziţie şi mişcări, dar cu o atenţie mentală diferită în funcţie de scopul urmărit. Iar atunci, după cum scopul va fi unul fizic, terapeutic, spiritual, sportiv, cultural sau religios vom spune şi că acel exerciţiu intră într-una din clasificările deja enumerate.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: