Noţiuni de Alchimie Internă

Noţiuni de Alchimie Internă

(de pe site-ul Qilingong Oradea)

de Carmen Şerbescu

Există un concept de bază în practica Qigong. Acesta se referă la Jing, Qi şi Shen.

Unde Jing este esenţă nutritivă, Esenţă, spermă, sămânţă

Qi  este vitalitate, energie, forţă, respiraţie,

iar Shen este spirit, suflet.

Toate acestea sunt forme de manifestare a energiei. Până la urmă totul este energie: materia, corpul fizic este doar o formă mai grosieră de energie. Energia vitală este Qi-ul propriu zis, iar spiritul este tot o energie, mai subtilă.

Vezi articolul nostru anterior:  

Centrii energetici (I)

Revin la această temă datorită importanţei ei pentru înţelegerea unor principii legate de practică.

În continuare vă voi reda traducerea unui pasaj dintr-un text taoist, edificator în acest sens

Dar mai întâi să clarificăm câţiva termeni:

Taoismul (sau Daoism; în limba chineză Daojiao, în traducere „învăţătura lui Tao”) este o religie originară în China, instituţionalizată ca atare aproximativ în secolul II î. Hr. S-a desprins dintr-o mişcare filozofică născută din îmbinarea filosofiei chinezeşti antice şi operele spirituale ale lui Lao Zi.

Alchimie Internă – este o practică taoistă. Spre deosebire de alchimia occidentală care caută piatra filozofală, elixirul vieţii în exterior, Alchimia Internă o caută în interiorul fiinţei umane.

Neidan – practică taoistă internă care se ocupă de Dan – elixir

Şi-acum să vedem textul:

Punerea bazelor

Reproducere după lucrarea lui Wang Mu, Fundamentele Alchimiei Interne: Practica taoistă a Neidan-ului (© Golden Elixir Press, 2011).

Expresia „aşezarea fundaţiei” este o metaforă adeseori folosită în textele alchimice. Pentru a construi o casă, trebuie să faci mai întâi o fundaţie. Numai atunci când ai o fundaţie stabilă poţi construi, poţi pune stâlpi si grinzi, cărămizi şi ţigle. Rafinarea Elixirului Intern se bazează pe acelaşi principiu.

Practica alchimică, totuşi, se preocupă de corpul uman. În etapa iniţială a procesului Neidan, prin urmare, ar trebui umplete mai întâi părţile constitutive de bază ale corpului, astfel ca acestea să fie conforme cu cerinţele de practică. Numai atunci va fi posibil să se treacă la etapele corespunzătoare de rafinament alchimic. Până când componentele de bază nu sunt conforme cu aceste cerinţe, funcţiile organismului ar trebui să fie restabilite şi chiar crescute prin intermediul unor practici interne, astfel Esenţa, Respiraţia, şi Spiritul pot atinge o stare de abundenţă. La toate acestea se referă stadiul de „aşezarea fundaţiei”.

Taoismul consideră Esenţa, Respiraţia (Qi), şi Spiritul ca fiind componente majore ale vieţii, iar textele alchimice le denumeşte pe acestea ca fiind trei comori (sanbao). Dacă aceste trei comori sunt abundente şi înfloritoare, organismul este puternic, dacă acestea sunt drenate şi sărăcite, se va instaura boala. Atunci când textele alchimice vorbesc de rafinarea Elixirului, acesta de fapt înseamnă rafinarae celor trei comori. Chen Zhixu (ca. 1290 – 1368) spune în Jindan dayaosău (Marea Bază a Elixirului de Aur):

Esenţă, Respiraţia, şi Spiritul influenţează unul pe celălalt. Când acestea urmează cursul, ei produc fiinai umană;    atunci când cursul este întors, acestea formează Elixirul.

Care este acel sens „a urma cursul” (shun)?  „Unul generează Două, cele Două generează Trei, Trei generează zece mii de lucruri.” Prin urmare, Nemanifestatul se transmută în Spirit, Spiritul se transmută în Respiraţie, Respiraţia se transmută în Esenţă, Esenţa se transmută în Formă, iar Forma devine fiinta umană.

Care este sensul de „inversare a cursului” (ni)?  Cele Zece mii de lucruri îl conţin pe Trei, Trei revine la Doi, Doi revine la Unu. Cei care cunosc această cale se îngrijesc de Spiritul şi de corpul lor. Ei întreţin Forma fizică pentru a rafina Esenta, acumulează Esenţa pentru a o transmuta în Respiraţie, rafinează Respiraţia pentru a o fuziona cu Spiritul, şi rafinează Spiritul pentru a se întoarce la Nemanifest. Apoi, Elixirul de Aur este atins.

În comentariul său la Trezirea la realitate, Weng Baoguang scrie:

Esenţa poate genera Respiraţia, şi Respiratia poate genera Spiritul, pentru a consolida şi să proteja pe sine, nimic nu este mai important decât acest lucru. Cei care se dedică cultivării Vieţii (yangsheng) tezaurizează în primul rând Esenţa lor. Dacă Esenţa este plină, Respiraţia este puternică, dacă Respiraţia este puternică, Spiritul înfloreşte, dacă Spiritul înfloreşte, organismul este sănătos şi sunt puţine boli. Pe plan intern, cele cinci organe funcţionează perfect; pe plan extern, pielea devine netedă. Tenul persoanei este luminos, iar urechile şi ochii săi sunt clare si luminoase.

În cele două pasaje citate mai sus, Chen Zhixu explică Esenţa, Respiraţia (Qi), şi Spiritul prin prisma succesiunii lor în „în urma cursului” respectiv „inversarea cursului.” Weng Baoguang, în schimb, le explică ca fiind componentele de bază ale existenţei. Dar dincolo de aceste diferenţe, în stadiul de „aşezarea fundaţiei” există două sarcini: prima este menţinerea stadiului existent al Esenţei şi a Respiraţiei, al doilea este umplerea deficitului. Atunci când Esenţa este abundentă, Respiratia completă şi când Spiritul înfloreşte, acest stadiu de practică se consideră încheiat.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: