Ba Duan Jin sau Tehnica Brocartul de Aur (I)

(de pe site-ul Qilingong Oradea)

de Carmen Şerbescu

Secţiunea a treia – versiunea mai veche în poziţie şezând

Secţiunea a treia – aşa cum o practicăm noi, în şcoala QilinGong sub îndrumarea Maestrului de Qigong Lin Kai Ting

Să ştiţi că etimologia cuvântului Ba Duan Jin, nu este Brocartul de Aur. Aceasta este doar una din multiplele moduri în care chinezii au denumit acest set de exerciţii. Este modul în care se încearcă a se da importanța cuvenită, valoarea ei inestimabilă pentru cel ce o practică, asigurându-i acestuia sănătatea, un bun de neprețuit.

Etimologia cuvântului (mai exact al expresiei) Ba Duan Jin este abordabilă din două aspecte. Una, mai pragmatică spune că „Ba” înseamnă cifra „8”, „Duan” înseamnă „secţiuni”, iar „Jin” înseamnă „grup de exerciţii, practici ”. O altă semnificaţie, poate una mai poetică este legată de alt înţeles al noţiunii Jin care, după context, poate însemna şi ţesătură de mătase (brocard). Această concepţie consideră cele 8 secţiuni ca fiind „cele 8 comori”  la fel de preţioase ca şi bucăţile de mătase din care erau confecţionate hainele demnitarilor şi stindardele oştirii.

Cât de preţioase erau aceste mătăsuri stă mărturie multiplele descoperiri arheologice în care s-au găsit asemenea ţesături. Una dintre ele atrage atenţia în mod deosebit: este vorba de mormântul prinţesei Xin. Descoperit în anul 1972, în timpul unor lucrări de construcţii, în provincia Hunan, în apropierea oraşului Chansha, mormântul soţiei prinţului din Dai, este interesantă din două aspecte. Printre alte artefacte extrem de valoroase, uimesc şi astăzi o rochie de ceremonie care cântăreşte 49 grame şi o eşarfă de mătase de 2 metri (flamura sufletului) ce acoperea sicriul interior şi care reprezintă cosmosul chinez, cu lumea de dincolo unde era aşteptată prinţesa. Dintre cele 100 bucăţi de mătase găsite în mormânt, 44 de bucăţi de mătase roşie au atras atenţia istoricilor şi a specialiştilor în medicina tradiţională chineză. Pe ele sunt reprezentate persoane de sex feminin şi masculin şi de vârste diferite care execută anumite exerciţii. Textele ce însoţesc aceste desene descriu modul în care se respiră în timpul execuţiei, efectele exerciţiilor ca şi anumite sunete ce trebuie emise în timpul practicii.

Spre exemplu, pe o bucată de mătase în care executanţii au braţele îndreptate spre cer, putem citi „susţine cerul şi respiră”.

Aceste descoperiri dar şi multe altele, denotă faptul că aceste exerciţii de Qigong erau apanajul nobilimii, de multe ori ele fiind ţinute în secret. Iar pe de altă parte şi faptul că aceste exerciţii erau deja practicate la vremea respectivă (de mai multe mii de ani), originea lor pierdându-se în negura timpului.

 

Reîntorcându-ne totuşi la Brocart, paternitatea acestor exerciţii este legată, conform unor surse, de viaţa şi de activitatea generalului Yeuh Fey care a trăit în timpul dinastiei Sung (1177 – 1279 d. H). De fapt, generalul a făcut o adaptare după 12 astfel de exerciţii care deja se practicau la vremea respectivă. Fiind un strateg foarte bun şi în acelaşi timp un practicant de arte marţiale  şi cunoscător al „jocului celor 5 animale” (iniţiat de medicul Hua Tuo: 110-207 A.D.), tânărul general a căutat o modalitate prin care să sporească forţa şi rezistenţa soldaţilor săi în timpul nesfârşitelor campanii militare. Exerciţiile erau practicate în forţă, iar soldaţii purtau echipamentul de război.

Pentru a facilita memorarea exerciţiilor, Yeuh Fey l-a conceput în versuri.

Despre viaţa şi faptele generalului Yueh Fey, vă voi scrie într-un articol viitor. O figură istorică care depăşeşte graniţele Chinei, meritând a fi cunoscut de lumea întreagă.

În epoca actuală, aceste exerciţii fac parte dintre cele mai răspândite practici de qigong. Fiecare şcoală de Qigong (şi se pare că ar fi mai multe mii de astfel de şcoli), are propria sa versiune de Brocart. Dacă daţi o căutare pe You Tube, veţi putea vedea o sumedenie de filmuleţe legate de Brocart. Chiar dacă acestea diferă prin formă, au în comun principiile de practică şi modul în care afectează structura energetică a corpului şi implicit efectele care apar în urma practicării.  Efectul lor este dat de complexitatea armonioasă în care se înlănţuie secţiunile. Astfel, în plan fizic sunt antrenate toate segmentele corpului (coloana, braţe, membre inferioare, organe interne). În plan energetic, sunt stimulate rând pe rând şi împreună toate meridianele, se înlătură eventualele blocaje şi se asigură fluiditatea fluxului de qi.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: