Teoria celor Cinci Elemente

de Robertino Bezman

Filozofia chineza priveste organismul uman ca pe o versiune in miniatura a Universului. Procesele vitale sunt in stransa legatura cu interactiunea dintre cele 5 elemente creatoare ale naturii prin intermediul doctrinei principiului yin-yang.

Tocmai de aceea Omul nu poate fi separat de Natura. Astfel Omul si Natura respecta aceleasi legi universale. In natura, ca si in corpul omenesc, exista o continua interactiune intre fortele opuse si unificatoare – yin si yang. Armonia in echilibrarea celor doua principii opuse este realizata printr-un echilibru dinamic al intregului organism – qi.

Aceasta armonie este cultivata si obtinuta prin respectarea legii, prin integrarea omului in totalitatea Naturii. Aceasta relatie Om-Natura este deseori reprezentata in poezii si picturi. Omul, mic si insignifiant, este fericit si in armonie cu maretia naturala a muntilor, copacilor si raurilor si cu lumea nevazuta a vidului infinit. Omul nu poate fi separat de Natura. Cel care e separat de Natura nu poate fi cu adevarat Om. Fundatia Medicinii Traditionale Chineze se sprijina pe o filozofie a naturii fara de care practicantii nu pot obtine o vindecare totala.

Rapida largire a frontierelor stiintei si tehnicii, cresterea accelerata a achizitiei de informatie, intensitatea specializarii in cercetarile organizate, puterea crescanda a armelor de distrugere in masa si epuizarea resurselor naturale, toate acestea creeaza un vacuum moral si crize ideologice. Acolo unde se termina stiinta incepe calea eticii religioase. Omenirea are nevoie de un sprijin. Omul a plecat din sanul Naturii iar acum trebuie sa se intoarca acolo si fie in uniune cu ea. A fi in armonie cu imensitatea naturii inseamna sa fii in comuniune cu Tao lucru care reprezinta de fapt uniunea cu Cine Sunt!

Conceptul celor cinci elemente este un rezultat al interactiunilor yin-yang. Cele cinci elemente sunt lemnul, focul, pamantul, metalul si apa. Lemnul este activ, creste si poate fi ars, adica este yang. Focul este cel mai activ, avand nevoie de aer pentru a arde. El este elementul cel mai yang din cele cinci. Atat lemnul cat si focul sunt deasupra nivelului solului lucru considerat yang. Pamantul constituie nivelul solului fiind astfel neutru. Sub pamant se afla depozitele de metal si minerale care sunt considerate yin. Deasemenea metalul este yin deoarece este mult mai stabil in comparatie cu lemnul ce arde mai usor. Dar cel mai yin dintre toate elementele este apa care poate ajunge mult sub nivelul solului, chiar mai jos decat metalul. Apa este indispensabila pentru cresterea copacilor astfel ca ciclul reincepe cu elementul lemn.

Documente istorice din sec.1 i.Hr. il metioneaza pe Zhou Yen ca fiind cel care a observat interactiunile yin-yang din natura, fenomenele de crestere si descrestere a yin-ului si yang-ului, separarea Cerului si a Pamantului si miscarile celor Cinci Mari Virtuti. Se crede ca tot el a perceput relatia anatomica din punctul de vedere al Sistemului celor Cinci Elemente. Aceasta este singura atestare istorica de acest fel. De aceea Zhou Yen (350-270 i.Hr.) este considerat a fi primul care a pus in legatura conceptul yin-yang si Sistemul celor Cinci Elemente. Aceasta combinatie constituie cel mai important concept regasit in “Canonul de Medicina Interna al Imparatului Galben”. De fapt in aceasta lucrare conceptul a fost tratat in detaliu pentru prima data. Fiecare element este asociat cu un numar de organe sau tesuturi functionale, cu gusturi, emotii, sezoane, culori si alte caracteristici. Lao Zi mentionase inca din sec.VI i.Hr. cateva dintre aceste caracteristici bazate pe conceptul celor Cinci Elemente (vezi „Cartea Caii si a Virtutii”). Cele cinci culori orbesc ochiul. Cele cinci sunete asurzesc urechea. Cele cinci gusturi amortesc cerul gurii. Cele Cinci Elemente au fost insa asociate cu organele interne, cu emotiile si cu alte caracteristici abia in „Canonul de Medicina Interna al Imparatului Galben”.

Intre aceste structuri trupesti si caracteristici asociate, exista o relatie interdependenta care se afla in starea dinamica a homeostazei. Ea este folosita in Medicina Traditionala Chineza pentru a corela fenomenele naturale cu mintea si corpul omenesc. Patologia si terapia nu ar trebui sa fie privite ca o simpla relatie cauza-efect intr-un singur sens. Efectul ar putea influenta cauza existand deasemenea si influente reciproce ale dinamicii celor Cinci Elemente. Interactiunile yin-yang si Conceptul celor Cinci Elemente ar trebui sa fie un ghid pentru practica medicala si pentru prevenirea bolilor. Si asta pentru ca acest sistem a fost dezvoltat de-a lungul a mii de ani de experiente clinice in China.

Ciclul Productiv al Celor Cinci Elemente

Fiecare element genereaza alt element si de aceea fiecare element este urmat de unul pe care nu il poate stapani. Lemnul este urmat de Foc. Focul este urmat de Pamant. Pamantul este urmat de Metal, etc. Ciclul productiv se desfasoara deci in aceasta ordine: lemn, foc, pamant, metal, apa. Cu alte cuvinte, este un ciclu de generare reciproca aratand interdependenta tuturor lucrurilor din natura.

Explicatia acestui ciclu este aceea ca nici un element din natura nu poate domina la nesfarsit. Fiecare element este urmat de unul pe care nu il poate stapani. Semnificatia straveche a acestui ciclu este ca nici un imparat sau dinastie nu poate conduce pe termen nelimitat. Nici un imperiu nu poate dura la infinit. Nimeni nu poate trai de-a pururi pentru ca suntem, cu totii, muritori. Aceasta este Legea Naturii.

Ciclul Distructiv al Celor Cinci Elemente

In acest ciclu, fiecare element stapaneste un element care il urmeaza, dar fiecare element este precedat de un un elemnet stapanitor. De exemplu, apa stinge focul, deci apa precede focul. Focul poate topi metalul, asa ca focul precede metalul. Metalul, sub forma de unelte, poate taia copacii, tocmai de aceea metalul precede lemnul. Radacinile copacilor pot patrunde adanc in pamant, deci lemnul precede pamantul. Pamantul poate opri curgerea apei (un baraj de pamant, de exemplu) asfel ca pamantul precede apa. Iar ciclul continua cu apa care controleaza focul, s.a.m.d.

Qi este energia vitala ce curge prin toate organele, fie ele yin sau yang. Lipsa qi-ului in oricare dintre organe semnifica un dezechilibru in acel organ. Pentru ca organele sunt in stransa legatura unele cu celelalte, acest lucru asigura curgerea normala a qi-ului prin corp. Fiecare element are un meridian specific prin care circula energia. Organele pline (yang) depoziteaza energia iar organele goale (yin) transforma substantele nutritive in qi si inlatura deseurile rezultate in urma procesului. Acupunctura ajuta la restabilirea echilibrului care sa permita curgerea normala a energiei in timp ce plantele (fitoterapia) ajuta la eliminarea excesului de qi sau la aportul de energie. Dezechilibrul energetic semnifica un dezechilibru yin-yang in interiorul unui organ care va influenta in mod negativ organul pe care il controleaza in ciclul distructiv. De exemplu, daca exista un dezechilibru la nivelul inimii aceasta va afecta plamanii iar un dezechilibru la nivelul intestinului subtire va influenta negativ intestinul gros. Dezechilibru inseamna fie prea mult/putin yin fie prea mult/putin yang.

Energia esentiala, in toate manifestarile ei, este implicata intr-un proces de interactiune a celor Cinci Elemente. Universul se mentine in echilibru si prin echilibrul yin-yang al energiei. Deoarece corpul omenesc este un univers in miniatura el atinge starea de armonie mentala si fizica in acelasi fel. Energia curge in corp prin meridiane si prin viscerele lor corespunzatoare ca urmare a interactiunilor dintre cele Cinci Elemente. Energia are patru directii – urca sau coboara pentru transformare, intra si iese pentru crestere. Energia ancestrala este depozitata in rinichi. Energia nutritionala se afla in mancare. Energia atmosferica este extrasa din aer de catre plamani. Acestea sunt doar cateva din manifestarile energiei care provine din miscarea lui Tao.

Tabelul de corespondente al celor Cinci Elemente

ELEMENT LEMN FOC PAMANT METAL APA
ANOTIMP PRIMA VARA VARA VARA TARZIE TOAMNA IARNA
ORGAN YANG VEZICA BILIARA INTESTIN SUBTIRE / TRIPLU INCALZITOR STOMAC INTESTIN GROS VEZICA URINARA
ORGAN YIN FICAT INIMA/ PERICARD SPLINA PLAMANI RINICHI
SENTIMENT MANIE BUCURIE SIMPATIE MAHNIRE TEAMA
CULOARE VERDE ROSU GALBEN ALB ALBASTRU
SUNET TIPAT RASET CANTEC PLANSET GEAMAR
GUST ACRU AMAR DULCE USTURATOR SARAT
MIROS RANCED PARLIT AROMAT CLOCIT PUTRID
DESCHI DERE OCHI LIMBA GURA NAS URECHI
TESUT TENDOANE VASE SANGUINE CARNE PIELE SI PAR OASE
CLIMAT VANTOS ARSITA UMED ARID RECE
PROCES NASTERE CRESTERE TRANSFOR MARE RECOLTARE DEPOZI TARE
DIRECTIE EST SUD CENTRU VEST NORD

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: