Istoricul Brocardului

Brocardul este printre cele mai populare din numeroasele exerciţii de qigong studiate şi practicate în China şi probabil cel mai binecunoscut în occident. În continuare vom studia originea lor istorică, filosofică şi terapeutică pentru a le putea înţelege şi practica mai bine şi mai corect.

Brocardul este o tehnică de qigong dinamică deosebit de populară în China. Tehnica este străveche, are o istorie de cel puţin un mileniu, în decursul căreia a fost practicată şi perfecţionată pentru a constitui o terapie completă. Este eficientă în curăţarea meridianelor şi deblocarea tuturor traiectelor pe unde circulă energia qi în interiorul corpuli uman. Echilibrează energia tuturor organelor interne şi elimină orice tip de tensiune nervoasă sau emotivă. Poate să fie practicată în diferite moduri, în funcţie de scopul urmărit, care poate fi  terapeutic, de arte marţiale, de alchimie internă, sau în funcţie de practicant, pentru copii, bătrâni, persoane sănătoase sau bolnave. Exerciţiile care compun Brocardul pot fi executate împreună sau separat, într-o singură suită continuă sau unul după altul în secţiuni distincte. În cele ce urmează le vom analiza pe secţiuni (forme) pentru a le putea înţelege mai bine din puncte de vedere terapeutic şi funcţional.

Originea Brocardului

Informaţiile istorice pe care le prezentăm sunt preluate din cartea lui Ma Jiren, Shiyong zhongyi qigong xue, Shanghai kexue jishu chubanshe, Shanghai 1992.

Se consideră că originea acestei suite de exerciţii aparţine cel mai târziu epocii dinastiei  Song Meridionale (1127 – 1279), deoarece s-au descoperit numeroase referiri în diferite texte care aparţin acestei perioade. Aceste texte au fost incluse în Canonul  Taoist, care este o colecţie literară de 1120 volume şi conţine virtual toate textele antice asociate cu Qigongul. Unul dintre texte din Canonul  Taoist este în mod direct legat de subiect şi se numeşte Cartea clasică despre Daoyin. Această carte a fost compilată probabil în anul 1145 e.n., când a fost menţionată pentru prima dată într-un alt tratat. Cu toate acestea, exerciţiile descrise în această carte sunt cu mult mai vechi,  unele fiind deja cunoscute în sec. VI. În ce priveşte Brocardul se cunoaşte din diferite documente că la sfârşitul dinastiei  Song acesta era atât de popular încât într-o operă de la mijlocul sec. XII se dedica un capitol întreg acestei suite de exerciţii şi avea titlul “Ba duan jin” (Brocard în chineză).

Descrierea Brocardului şezând apare pentru prima oară în Zhongli Baduanjinfa, anexa de la tratatul Xiuzhen Shishu (Zece  Texte pentru studiul  Realităţii,  inclus în  Canonul Taoist (Daozang, TT 263, fasciculul 125, textul 19), datat în sec. XII. Motivul pentru care se crede că originea acestor  exerciţii este mult mai veche se datorează unei introduceri scrisă de Zeng Zao, mort în jurul anului 1150 şi  autor al unei enciclopedii de  alchimie interne (Daoshu) în care se spune textual: „Cele 8 exerciţii ale lui Zhong Li au fost, spune el, gravate pe un perete de piatră de către mâna Maestrului Lü (Lü Dongbin); aşa au fost transmise lumii”. Se ştie că Zhong Li (Chung-li Ch’üan) a trăit în timpul dinastiei Tang (618-907) şi  a fost  maestrul Anticului Lü. Acesta, la rândul său,  a fost întemeietorul şcolii Taoismului Realităţii Complete, şcoală din care a făcut parte Chang San-feng căruia i se atribuie originea Tai Chi Chuan-ului.

Cele 8 exerciţii ale Brocardului se pot considera ca un sincretism de tehnici de gimnastică, de respiraţie, de vizualizare şi de alchimie internă. Brocardul pleacă pe de o parte de la tehnicile de respiraţie şi diferite procedee psihofiziologice din timpul  dinastiei  Tang şi pe de altă parte  de la sistemul de tehnici de alchimie internă din timpul dinastiei Song.

În timpul popularităţii sale maxime tehnica “Ba duan jin” s-a diferenţiat în două forme distincte, după cum era practicată în cele două şcoli; de Nord şi de Sud. Şcoala din Nord numită şi “Yue Fei”, după numele maestrului ei, cunoscutul general Yue Fei, este caracterizată de o complexitate mai ridicată a mişcărilor şi o dificultate mai mare a practicii, bazată pe “forţa fierului”. În exerciţii se foloseşte poziţia călăreţului (“Mabu”). Din acest motiv Brocardul din Nord se mai numeşte  “Wu ba duan” ( literar “Cele 8 forme de brocard ale soldatului”).

În şcoala din Sud, care începe conform tradiţiei cu maestrul Liao Shichang, gradul de dificultate nu este atât de ridicat, iar practica se bazează pe principiul “mlădierii şi flexibilităţii”. În exerciţii se foloseşte poziţia în picioare relaxată şi Brocardul din Sud este chemat “Wen ba duan”, cu alte cuvinte “Cele 8 forme de brocard ale cărturarului”. Cu dezvoltarea succesivă a stilului meridional de practică s-a produs o nouă divizare cu stilul “Zuo shi ba duan jin” (literar “Cele 8 forme de brocard în poziţie şezând”), din acest motiv originalul antic “Wen ba duan” începu să se numească “Li ba duan” sau  “Cele 8 forme de brocard stând în picioare”. Cele 8 forme de brocard în poziţie şezând, în final au devenit doisprezece astfel încât numele tehnicii s-a schimbat devenind “Shi er duan jin” adică “Cele 12 forme de brocard”.

Se ştie cu siguranţă că Brocardul de origine taoistă a ajuns să fie practicat în mănăstirea Shaolin în timpul dinastiei Song plecând de la un text cu titlul de She Sheng Yaoyi. În tradiţia budistă de la templul Shaolin, Brocardul era cunoscut cu numele de “Yi jin jing shi er duan jin” (adică “Cele 12 forme de brocard şezând conform cărţii clasice despre transformarea tendoanelor”). Numărul 12 nu trebuie să ne inducă în eroare, se referă la aceeaşi succesiune de  8 exerciţii, care însă au fost secţionate într-un număr diferit pentru a corespunde mai bine teoriei şi ritualurilor budiste. Datorită schimbului continuu de cunoştinţe dintre maeştrii taoişti şi budişti, Brocardul va deveni cunoscut şi acestora din urmă, existând un document din anul 1642 care atestă acest lucru. În timpul dinastiei Qing (1644-1911) Brocardul era transmis între maeştrii budişti sub forma unui manuscris numit “Yi jin jing” (“Cartea clasică despre transformarea tendoanelor”). Acest manuscris conţinea următoarele capitole: teoria generala Yi jin jing, tratatul de fortificare interioară, fortificarea interioară a eroului mistic, opt exerciţii şezând pentru fortificarea externă a eroului mistic, desene cu cele doisprezece posturi. În 1854, un om pe nume Wang Zu Yuan, care a stat timp de 3 luni la Shaolin, a văzut acest tratat şi a recunoscut exerciţiile taoiste din Ba Duan Jin (Brocard). A revizuit textul şi l-a publicat cu titlul Nei Gong Tu Shuo (Desene şi explicaţii despre Qi Gong  intern). Din această sursă s-au extras cele 8 exerciţii stând în picioare care s-au transmis aproape neschimbate până în prezent.

Ba duan jin stând în picioare a devenit cunoscut începând cu 1926 când W.C. Wang şi Gunsun Hoh l-au  publicat într-o revistă din Shanghai producând un răsunet excepţional printre practicanţii de Tai-chi şi Wu-shu. Toată lumea  vorbea de aceste tehnici şi toate şcolile le includeau în programele lor de arte marţiale. De aici  s-a răspândit faima sa deosebită. În perioada 1930-1940 Brocardul s-a răspândit şi graţie unui grup de taoişti legaţi de tradiţia alchimică şi energetică, conduşi de maestrul taoist Chen Yingning, care a publicat două reviste cu poeme, explicaţii şi metodologii ale tehnicii. În plus, faima şi răspândirea Brocardului se datorează faptului că erau exerciţiile de qigong practicate de Mao Zedong şi  Zhou Enlai. Din acest motiv în decada anilor 1950 a fost printre primele exerciţii de qigong reabilitate fiind bineînţeles epurat conţinutul taoist şi adaptate  mesajului socialist chinez al momentului. În concluzie se poate spune că Brocardul s-a dovedit atât de valoros şi eficient din punct de vedere terapeutic, spiritual şi cultural, încât indiferent de coloratura sa taoistă sau budistă, imperial aristocratică sau comunistă,  a fost primit cu braţele deschise ca o adevărată comoară de toţi cei care au avut şansa să-l practice.

Numele Brocardului şi secţiunilor

O caracteristică a tuturor tehnicilor de qigong, nu numai a Brocardului este de a da nume sugestive acestora, care să le descrie cât mai compact şi complet scopul. Motivul existenţei acestor titluri lungi se datorează tradiţiei istorice în decursul căreia numele exerciţiilor erau versificate pentru o memorare mai bună a tehnicilor şi funcţiilor specifice. Conţinutul acestor titluri s-a schimbat de mai multe ori în diferite epoci. Numele secţiunilor folosite în continuare aparţin epocii ultimei dinastii imperiale, după cum erau cunoscute la curtea imperatorului unde erau studiate şi practicate. Aşa sunt întâlnite şi în două volume de la sfârşitul sec. XVIII intitulate “Educaţia scolastică pentru corp” (1890) şi  “O nouă introducere la apărarea sănătăţii – Atlasul Brocardului” (1898).

Numele de Brocard s-a dat pentru a indica o tehnică compusă din opt exerciţii diferite, care sunt asemănate cu firele de mătase care ţesute împreună crează o formă compozită, ca şi ţesătura de brocard.

Caracteristicile sale sunt simplitatea poziţiilor şi mişcărilor combinate cu  naturaleţea respiraţiei. Este o practică deosebit de utilă pentru fortificarea fizicului (muşchi şi oase) cu efecte terapeutice remarcabile.

Caracteristicile sale sunt simplitatea poziţiilor şi mişcărilor combinate cu  naturaleţea respiraţiei. Este o practică deosebit de utilă pentru fortificarea fizicului (muşchi şi oase) cu efecte terapeutice remarcabile.

Numele secţiunilor este sugestiv:

S1. Susţine cerul cu ambele mâini pentru a regla triplul încălzitor

S2. Trage cu arcul în ambele părţi pentru a ţinti vulturul

S3. Ridică un singur braţ pentru a regla splina şi stomacul

S4. Priveşte înapoi pentru a trata cele 5 suprasolicitări şi cele 7 vătămări

S5. Întoarce capul şi şezutul pentru a elimina focul inimii

S6. Trage degetele de la picioare pentru a întări rinichii şi talia

S7. Strânge pumnii şi priveşte cu ochii deschişi pentru a clădi puterea şi forţa

S8. Ridică-te pe vârful degetelor şi cazi pe calcâie pentru a împrăştia toate bolile.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: