Stresul şi qigongul (II)

De multe ori, simpla schimbare a poziţiei corpului şi reglarea respiraţiei reduc considerabil nivelul de stres. Mintea şi corpul sunt ca două reflexii în oglindă, stresul se reflectă în tensiunea din corp, iar tensiunile acumulate produc o stare de agitaţie şi nemulţumire, probleme de concentrare, pierderea memoriei, iritabilitate, anxietate, decizii pripite, sentimentul de izolare. Mintea şi corpul merg mână în mână. Prin relaxarea conştientă şi atenţia acordată reacţiilor fizice, prin qigong se poate învăţa cum se poate reduce stresul mintal şi impactul său asupra corpului care se poate manifesta printr-o creştere a presiunii arteriale, a numărului de bătăi a inimii per minut, sau o accelerare a ciclului respirator.

Practica qigong aplicată în viaţa cotidiană se face de obicei în numeroşii timpi morţi pe care-i avem la dispoziţie când am terminat o activitate şi nu am început una nouă. În loc ca mintea să hoinărească şi să visăm cu ochii deschişi, adică să ne amintim o situaţie jenantă din trecut sau să ne întrebăm ce însărcinare primim mâine, este mai util să facem un exerciţiu qigong. Această conştientizare a situaţiei actuale a corpului şi minţii într-o situaţie neutră, de timp mort, ne va fi foarte utilă când va trebui să facem faţă unei situaţii stresante pentru noi şi vom reuşi să conştientizăm ce se întâmplă în acel moment cu corpul şi mintea noastră.

Ziua Mondială a Qigong si Tai Chi 2011 Cluj

(foto de pe site-ul Qilingong Cluj)

Eliminarea stresului din viaţa noastră constă în primul rând în identificarea situaţiilor stresante pentru noi. Ceea ce este stresant pentru noi este complet diferit de ceea ce consideră stresant partenerul, prietenul sau colegul nostru. A vorbi în public este dificil pentru o persoană mai timidă şi retrasă, sau mai emotivă, iar o persoană combativă, care doreşte să arate ce ştie şi ce poate, este gata să ţină un discurs oriunde. Unele persoane nu suportă un termen limită pentru proiecte, altele lucrează mai bine sub presiunea timpului. Unora nu le plac schimbările dese de la serviciu, alţii le văd ca oportunităţi.

Deşi există cauze exterioare obiective pentru stres cum ar fi: moartea partenerului sau a unei rude apropiate, divorţul, căsătoria, separarea de partener, un accident sau o boală, pierderea locului de muncă, pensionarea, contează mult sau poate chiar mai mult modul în care receptăm această situaţie. Putem considera situaţiile externe, cauzatoare de stres, ca o modalitate de a ne cunoaşte nivelul până la care suportăm stresul şi ce tip de stres ne este cel mai greu să-l suportăm. Printre cauzele interne care pot intensifica cauzele externe se numără: inabilitatea de a accepta că lucrurile se schimbă, că nimic nu este sigur, pesimismul, modul negativist de a vedea lucrurile, aşteptări nerealiste.

Pentru a rezolva şi a elimina treptat din viaţa noastră stresul este necesară o cunoaştere a ceea ce ne stresează şi o pregătire corespunzătoare pentru a face faţă situaţiilor stresante. Pentru a trata emoţiile noastre negative în qigong ne folosim de diagrama celor cinci elemente. Când sunt furios cât de rapid pot scăpa de această stare? Mă uit la elementul Foc şi aplic tehnicile care se îngrijesc de Inimă şi Intestinul subţire. Şi mai bine este dacă pot preveni apariţia furiei. Mă simt trist şi melancolic, într-o stare de depresie, fără vlagă? Mă uit la elementul Lemn şi aplic tehnicile care se îngrijesc de Plămâni şi Intestinul gros. Mi-e teamă şi am un puseu de anxietate? Mă uit la elementul Apă şi aplic tehnicile care se îngrijesc de Rinichi şi Vezica urinară.

Pentru ca tehnicile să fie eficiente nu este indicat să le aplicăm doar în situaţia stresantă. Este nevoie de o pregătire anterioară care constă într-o practică qigong regulată. Atunci vom simţi că suntem capabili să controlăm situaţia dată. Dacă nu putem face nimic ce depinde de noi, ne rămâne modul în care privim lucrurile, o atitudine optimistă, care nu este un dat nativ, ci se obţine prin practică. E bine să putem râde de noi, să ne vedem din exterior, să avem o doză puternică de umor, să acceptăm schimbarea ca fiind inseparabilă de viaţă şi să credem şi apoi să descoperim că situaţiile cele mai proaste au avut o semnificaţie pozitivă mai profundă. E bine să avem persoane care au acelaşi mod de a gândi cu al nostru, care îmbrăţişează aceeaşi viziune de ansamblu, cu care ne putem împărtăşi emoţiile şi gândurile. Dacă nu avem cu cine vorbi, putem îngriji un animăluţ sau putem creşte o plantă şi îi putem adresa toate grijile noastre. Animalele şi plantele ştiu să ne asculte foarte bine.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: